جزئیات عملکرد و تعویض پایه موتور
- 15 مهر 1402
- 0 نظر
- admin
❖ پایه موتور بخشی از خودرو است که به موتور کمک می کند تا به طور پیوسته روی شیار تعیین شده خود قرار بگیرد. یک وسیله نقلیه ممکن است دارای سه تا چهار پایه باشد تا گیربکس و موتور را در جای خود به هم متصل کند. همه اینها پایههای موتور هستند، به جز پایهای که گیربکس را نگه میدارد که به آن پایه انتقال میگویند.
دسته موتور در خودرو چیست؟
دسته موتورعمدتاً دارای دو قسمت است – یک قسمت موتور را نگه می دارد در حالی که قسمت دیگر به قاب خودرو پیچ می شود. موتور به دلیل داشتن قطعات متحرک زیاد، دائماً می لرزد و فشار زیادی به اتصلات وارد می کند. این پایهها با کاهش لرزش ، موتور را محکم به بدنه خودرو متصل می کنند و ثابت نگه میدارند.
دسته موتور چه کاری انجام می دهد؟
عملکرد دسته موتور ساده است – موتور را به فریم یا قاب خودرو متصل نگه می دارد. نقش مهم دیگر این قطعه، به حداقل رساندن اثرات تمام ارتعاشات موتور بر روی اتصالات بین موتور و چارچوب خودرو است.
علیرغم اینکه دسته موتور یک واحد ساده از دو قطعه فلزی است که با یک ماده لاستیکی در وسط به یکدیگر متصل شده اند، یک پایه موتور کار بزرگی انجام می دهد و قطعات را پایین نگه می دارد و همزمان حرکت را امکان پذیر می کند.
عایق لاستیکی نقش بسزایی دارد. این دو قسمت فلزی را به یکدیگر متصل نگه می دارد، از تماس فلز با فلز جلوگیری می کند و در عین حال حرکت کمی را امکان پذیر می کند و مقدار زیادی ارتعاش را جذب می کند.
برخی از پایههای موتور دارای نوعی مایع در بین قطعات فلزی هستند و مایع مانند ضربهگیر عمل میکند و از رسیدن لرزش به قسمتهای دیگر خودرو جلوگیری میکند. دسته های دیگری نیز وجود دارد که در برخی از مدل های تویوتا و هوندا مشاهده خواهید کرد. این پایهها تعاملی هستند، به این معنی که در صورت لزوم لرزش را کاهش میدهند. پورشه با معرفی پایههای الکترومغناطیسی که از یک محرک الکترومغناطیسی برای جلوگیری از انتقال لرزش موتور به بدنه خودرو استفاده میکنند، این فناوری را یک قدم جلوتر میبرد.
بر خلاف سایر قطعات خودرو، دسته موتور نیاز به تعمیر و نگهداری یا سرویس منظم دارد. اما مانند هر ماشین و جزء دیگر فرسوده می شود و میانگین عمر آن 5 تا 7 سال است و پایه های گیربکس چند سال بیشتر دوام می آورند. آنها همچنین در برخی از مدل ها طول عمر یک وسیله نقلیه را دوام می آورند. در صورت نشان دادن علائم سایش، باید آنها را تعویض کنید.
هزینه های تعویض دسته موتور
عایق لاستیکی در بین قطعات فلزی یک دسته ، سهم عمده ای از ضربه را به خود اختصاص می دهد، زیرا عملا لرزش و ضربات ناشی از هزاران توقف و روشن شدن موتور را جذب می کند. این ماده لاستیکی می تواند شل شود، کشش خود را از دست بدهد، یک یا دو ترک ایجاد کند یا فقط از هم بپاشد. اگر مایعی که از فرمان یا گیربکس نشت می کند روی پایه ها بریزد، خرابی سریعتر می شود. رانندگی خشن در سرعت های بالا و تغییر قدرت موتور نیز می تواند باعث از بین رفتن آن شود.
زمانی که ارتعاشات موتور قوی تر از زمان عادی احساس می شود یا صدای زیادی از زیر کاپوت می شنوید، زمان تعویض پایه ها فرا رسیده است. علائم دیگر شامل کج شدن جزئی موتور یا حرکت به اطراف است. در صورت شکستن کامل پایهها، کل واحد موتور میتواند به اطراف بپرد و منجر به آسیبهای عمده موتور و تصادفات جادهای جدی شود.
برآورد هزینه ها
اگر اتومبیل شما علائم ذکر شده در بالا را نشان می دهد، باید دسته ها را بررسی کنید تا وضعیت آنها را ببینید. تشخیص علائم سایش به این معنی است که شما باید آنها را تعویض کنید. هزینه های تعویض دسته موتور بسته به عوامل مختلفی متفاوت است.
علاقه مندان به تعمیرات ممکن است بخواهند تعویض را در گاراژ خود انجام دهند. اما فقط یک مکانیک ماهر باید این کار را انجام دهد. بنابراین، در این مورد، بردن ماشین به یک تعمیرگاه بهترین ترین کار است.