تفاوت بین ترمز کفشکی و لنت ترمز دیسکی و طریقه عملکرد آن ها

تفاوت بین ترمز کفشکی و لنت ترمز دیسکی

  • 19 بهمن 1402
  • 0 نظر
  • admin

✔ همه خودروها دارای سیستم ترمز هستند که شامل کفشک یا لنت ترمز می شود. بسته به نوع وسیله نقلیه، ممکن است دارای سیستم ترمز کفشی یا دیسکی باشد. کفشک های ترمز بخشی از ترمز کفشی هستند، در حالی که لنت ها متعلق به ترمز دیسکی هستند. آیا تفاوتی بین کفشک ترمز و لنت ترمز وجود دارد؟

اساساً، هر دوی این اجزاء یک کار را انجام می دهند – کاهش سرعت و توقف یک وسیله نقلیه – اگرچه طراحی و مکانیسم کار آنها کمی با یکدیگر متفاوت است. ما در مورد تفاوت آنها در حین انجام این کار بحث خواهیم کرد.

پیشنهاد:
3 نکته ضروری که باید در مورد باک بنزین خودروی خود بدانید

تفاوت های کفشک های ترمز در مقابل لنت ترمز

در ترمز دیسکی، لنت ها به روتور (دیسک چرخان) فشار وارد می کنند تا سرعت خودرو را کاهش داده و آن را متوقف کنند. کفشک های ترمز همان کار را در ترمز کاسه ای با اعمال فشار بر روی یک واحد چرخان استوانه ای انجام می دهند.

وسایل نقلیه مدرن دارای سیستم ترمز دیسکی هستند، در حالی که کفشک های ترمز بخشی از وسایل نقلیه قدیمی هستند. ترمزهای کفشی از زمان اختراع خودروها مورد استفاده قرار گرفته اند، اما سیستم دیسکی اختراع بعدی بود و در اواخر قرن نوزدهم برای اولین بار شروع به کار کرد.

تفاوت اصلی لنت ترمز و کفشک:

1.تعیین سطح

محور چرخ جلو مکانی است که لنت های ترمز در آن قرار می گیرند. اما کفش‌های ترمز در محور عقب قرار می‌گیرند، بنابراین هرگز در خودروهای دیفرانسیل جلو ترمز کفشی پیدا نخواهید کرد.

در واقع، ترمزهای دیسکی را می توان در خودروهای چهار چرخ متحرک نیز یافت (که در آن هر یک از چهار چرخ از ترمز دیسکی استفاده می کنند) اما هرگز ترمزهای کفشی را در خودروهای دیفرانسیل جلو پیدا نخواهید کرد.

2.بهره وری

لنت‌های ترمز بهتر از کفشک ‌های ترمز برای توقف خودرو هستند، زیرا در برابر حرارت مقاوم‌تر هستند و اصطکاک را از دیسک دور می‌کنند. آنها در شرایط دشوار مانند سطوح مرطوب و برفی به خوبی عکس العمل نشان می دهند.

لنت‌های ترمز دیسکی در برابر حرارت مقاوم‌تر هستند، که آنها را برای محور جلوی وسایل نقلیه عالی می‌کند. به همین دلیل لنت ترمز دیسکی  نسبت به کفشک ترمز طول عمر بیشتری دارد.

تعویض لنت ترمز دیسکی آسان تر از کفشک ترمز است. هر کسی که دانش مکانیکی عمومی داشته باشد می تواند لنت های معیوب را در خانه عوض کند.

3.ماندگاری

هر دو جزء لنت دیسکی و کفشک از فولاد ساخته شده اند و یک طرف آن دارای لایه ای از مواد اصطکاکی است. با این حال، لنت ترمز دیسکی به دلیل مقاومت عالی در برابر حرارت، بیشتر از لنت ترمز کفشی دوام می آورد. کفشک ‌های ترمز یک مزیت دارند، زیرا قابل بازیافت هستند.

4.هزینه

تنها نقطه ضعف لنت ها در لنت ترمز دیسکی در مقایسه با لنت ترمز کفشکی هزینه است. کفشک های ترمز ارزان تر هستند زیرا قابل بازیافت در کفشک های جدید یا سایر قطعات خودرو هستند. قیمت یک لنت ترمز کفشی جدید تقریباً نصف لنت ترمز دیسکی جدید است.

به یاد داشته باشید که نمی توانید از هر دو سیستم ترمز کفشی و دیسکی با هم در خودرو استفاده کنید. بنابراین، اگر قصد خرید یک وسیله نقلیه دست دوم را دارید، پرس و جو در مورد سیستم ترمز را فراموش نکنید. ممکن است نخواهید با کفشک های ترمز کم کارآمد و کم دوام سر و کار داشته باشید.

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
نوشته های مرتبط

دلایل نشت جعبه فرمان و پینیون: علائم هشدار دهنده

🔸 جعبه فرمان و پینیون نوعی محرک خطی است. و نشت جعبه و پینیون به معنای از بین رفتن مایع […]

مکانیسم کمک ترمز در خودروها

📝 سیستم کمکی ترمز یک ویژگی ایمنی عالی در خودروهای مدرن است. این به راننده کمک می کند تا در […]

شایع ترین علائم شل بودن تسمه دینام

◀ دینام یک مینی ژنراتور الکتریکی است که توسط تسمه دینام یا تسمه سرپانتین هدایت می شود. وظیفه آن تولید […]

آیا می توانم فقط یک لاستیک را در یک زمان تعویض کنم؟

◀ لاستیک منفجر شده مطمئناً مشکلاتی ایجاد می کند، این یک کار سریع یا در یک فروشگاه خدمات یا در […]

علائم خرابی دیفرانسیل جلو و عقب

📝 دیفرانسیل در حفظ سرعت چرخش صحیح هر چرخ بسیار مهم است. برای ایجاد پیچ‌های نرم در اطراف پیچ‌ها، چرخ‌های […]

چه زمانی باید تسمه تایم را تعویض کنیم

⦿ تسمه تایم یکی از مهم ترین بخش های مونتاژ موتور شما است. از این رو، این تسمه باید مراقبت […]

جزئیات عملکرد و تعویض پایه موتور

❖ پایه موتور بخشی از خودرو است که به موتور کمک می کند تا به طور پیوسته روی شیار تعیین […]

نحوه نصب چراغ های مه شکن: راهنمای گام به گام

⦾ نصب یا تعویض چراغ های مه شکن در خودروهایی که از قبل مجهز به آنها هستند آسان است. با […]

دیدگاه های مطلب
0 دیدگاه برای این نوشته
ارسال یک دیدگاه