♦ شایع ترین علائم شل بودن تسمه دینام و تاثیر آن بر روی باتری خودرو ♦

شایع ترین علائم شل بودن تسمه دینام

  • 13 بهمن 1402
  • 0 نظر
  • admin

دینام یک مینی ژنراتور الکتریکی است که توسط تسمه دینام یا تسمه سرپانتین هدایت می شود. وظیفه آن تولید جریان متناوب است که برخی از دیودهای بزرگ در دینام آن را به جریان مستقیم تبدیل می کنند. باتری خودرو این ولتاژ DC را ذخیره می‌کند تا تمام اجزا را تغذیه کند. شما باید از علائم شل بودن تسمه دینام آگاه باشید زیرا انرژی الکتریکی که همه چیز را در یک خودرو اجرا می کند از این دینام می آید. هر مشکلی در آن می تواند بر عملکرد موتور یا بدتر از آن، باتری خراب تأثیر بگذارد.

شایع ترین علائم شل بودن تسمه دینام

دینام در قسمت جلویی موتور قرار دارد و دارای تسمه ای است که زمانی که بار الکتریکی به باتری منتقل می شود می چرخد. یک یا چند قرقره به دینام متصل است و تسمه آنها را به دور خود پیچیده نگه می دارد.

پیشنهاد:
نکاتی برای انتخاب وایر شمع مناسب برای خودرو

این تسمه به مرور زمان فرسوده می شود و باعث شل شدن آن به حدی می شود که از قرقره خارج شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، چندین علامت هشدار وجود خواهد داشت. اگر متوجه این علائم شل بودن تسمه دینام شدید هرگز نادیده نگیرید زیرا اقدام نکردن ممکن است منجر به خاموش شدن خودرو شود.

1.صداهای جیغ

صدای جیرجیر برای چند ثانیه هنگام روشن کردن موتور، راه مطمئنی برای تشخیص لیز خوردن تسمه دینام است. وقتی موتور را روشن می کنید، دینام باید سخت تر از موارد دیگر کار کند تا شارژ باتری را بازیابی کند.

در طول این کار فزاینده برای انرژی، چرخش تسمه سخت تر می شود. وقتی دینام به خوبی کار می کند مشکلی ایجاد نمی شود، اما تسمه شل شده سر و صدای بیشتری خواهد داشت. وضعیت تسمه تایم شل شده فقط به سمت پایین می رود و منجر به خرابی خودرو می شود یا اصلا خودرو روشن نمی شود.

2.چراغ هشدار باتری

شل بودن تسمه دینام به این معنی است که باتری برق کافی دریافت نمی کند. بنابراین، منطقی است که چراغ هشدار باتری زمانی روشن شود که انرژی الکتریکی کافی از دینام دریافت نمی کند.

به یاد داشته باشید که این چراغ هشدار به طور انحصاری مشکل باتری را نشان نمی دهد، بلکه مشکلی را نشان می دهد که باتری را تحت تأثیر قرار می دهد.

3.چراغ چشمک زن

چشمک زدن چراغ‌های جلو یا کم‌نور شدن چراغ‌های کابین هنگام کارکرد خودرو نشان‌دهنده مشکل دینام یا باتری است. شل بودن تسمه دینام باعث می شود که قبل از خاموش شدن کامل چراغ ها، مشکل باقی بماند.

4.باتری از کار افتاده

مشکلات باتری یکی از رایج ترین علائم شل بودن تسمه دینام است زیرا لغزش تسمه به معنای قطع یا عدم برق رسانی به باتری است. هنگامی که این اتفاق می افتد، باتری از شارژ الکتریکی ذخیره شده خود برای روشن کردن تمام اجزای خودرو استفاده می کند. برق ظرف چند دقیقه مصرف می شود و تمام خواهد شد.

5.وسیله نقلیه متوقف شده

گام بعدی برای باتری از کار افتاده، ماشین متوقف شده است. هنگامی که منبع تغذیه وجود ندارد، موتور خاموش می شود و ماشین شما بلافاصله متوقف می شود. شما قطعاً نمی خواهید این اتفاق بیفتد زیرا در یک جاده شلوغ خطرناک خواهد بود. بنابراین، در صورت مواجهه با سایر علائم شل بودن تسمه تایم نسبت به تعمیر آن اقدام کنید.

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
نوشته های مرتبط

دلایل نشت جعبه فرمان و پینیون: علائم هشدار دهنده

🔸 جعبه فرمان و پینیون نوعی محرک خطی است. و نشت جعبه و پینیون به معنای از بین رفتن مایع […]

مکانیسم کمک ترمز در خودروها

📝 سیستم کمکی ترمز یک ویژگی ایمنی عالی در خودروهای مدرن است. این به راننده کمک می کند تا در […]

تفاوت بین ترمز کفشکی و لنت ترمز دیسکی

✔ همه خودروها دارای سیستم ترمز هستند که شامل کفشک یا لنت ترمز می شود. بسته به نوع وسیله نقلیه، […]

آیا می توانم فقط یک لاستیک را در یک زمان تعویض کنم؟

◀ لاستیک منفجر شده مطمئناً مشکلاتی ایجاد می کند، این یک کار سریع یا در یک فروشگاه خدمات یا در […]

علائم خرابی دیفرانسیل جلو و عقب

📝 دیفرانسیل در حفظ سرعت چرخش صحیح هر چرخ بسیار مهم است. برای ایجاد پیچ‌های نرم در اطراف پیچ‌ها، چرخ‌های […]

چه زمانی باید تسمه تایم را تعویض کنیم

⦿ تسمه تایم یکی از مهم ترین بخش های مونتاژ موتور شما است. از این رو، این تسمه باید مراقبت […]

جزئیات عملکرد و تعویض پایه موتور

❖ پایه موتور بخشی از خودرو است که به موتور کمک می کند تا به طور پیوسته روی شیار تعیین […]

نحوه نصب چراغ های مه شکن: راهنمای گام به گام

⦾ نصب یا تعویض چراغ های مه شکن در خودروهایی که از قبل مجهز به آنها هستند آسان است. با […]

دیدگاه های مطلب
0 دیدگاه برای این نوشته
ارسال یک دیدگاه