♦ راهنمای دقیق نحوه تعویض بلبرینگ چرخ خودرو در گاراژ خانه و با استفاده از ابزار ساده ♦

راهنمای دقیق نحوه تعویض بلبرینگ چرخ خودرو

  • 4 شهریور 1402
  • 0 نظر
  • admin

بلبرینگ های چرخ، بخشی از چرخ های خودرو هستند،که کار چرخاندن چرخ را آزادانه و با حداقل اصطکاک انجام می دهند. مرکز چرخ دارای یک توپی است که یک محور فلزی را در خود جای داده است. این شفت یاتاقان ها را در خود جای می دهد که در واقع یک حلقه فلزی هستند که توپ های فولادی را نگه می دارند. این بلبرینگ ها به سختی فرسوده می شوند، اما ممکن است لازم باشد حداقل یک بار در طول عمر خودرو آنها را تعویض کنید. ما اینجا هستیم تا در مورد نحوه تعویض بلبرینگ چرخ صحبت کنیم تا بتوانید آن را در گاراژ خود انجام دهید و مقداری در هزینه ها صرفه جویی کنید.

علائم خرابی بلبرینگ چرخ

برای دانستن زمان مناسب تعویض بلبرینگ چرخ، باید علائم خرابی بلبرینگ را بدانید. برخلاف سایر اجزای موتور، آنها هیچ برنامه تغییر مسافت پیموده شده یا محدود به زمان ندارند. تنها زمانی نیاز به تعویض آنها خواهید داشت که به حدی خراب شوند که به درستی کار نکنند. یاتاقان های چرخ ممکن است پس از 75000 مایل شروع به ساییدگی کنند. آنها ممکن است تا 150000 مایل در برخی خودروها دوام بیاورند، اما این نادر است.

پیشنهاد:
علائم خرابی دیفرانسیل جلو و عقب

یاتاقان‌های فرسوده احتمالاً صداهای خراش یا چرخیدن ایجاد می‌کنند. همچنین می تواند صدای زمزمه باشد که با شتاب به اوج می رسد. یاتاقان شل باعث ایجاد صدای جیرجیر یا غرغر می شود. آنها همچنین بر سیستم ترمز ضد قفل (ABS) تأثیر می گذارند زیرا سنسورهای ABS به حلقه تون بلبرینگ ها متصل می شوند. هنگامی که بلبرینگ ها به درستی کار نمی کنند، چراغ هشدار ABS ممکن است روشن شود زیرا سنسورها نمی توانند حرکات آنها را بخوانند.

نباید تعمیر بلبرینگ چرخ ها را به تعویق بیندازید زیرا در هنگام فرسودگی بر چندین جزء تأثیر می گذارند.

نحوه تعویض بلبرینگ چرخ: توضیح مفصل

انجام تعویض بلبرینگ چرخ در گاراژ شما به معنای صرفه جویی در هزینه های سرویس مکانیک است. تنها نکته این است که دستان شما چرب خواهد شد.

ابزار لازم برای تعویض بلبرینگ

1.بلبرینگ چرخ های جدید (از همان برند و مدل)

2.جک ماشین

3.اتصالات چرخ

4.پتک لاستیکی، اسکنه، و چکش

5.آچار سوکت و پیچ گوشتی

6.دستکش

7.تکه پارچه کهنه برای تمیز کردن

فرآیند نحوه تعویض بلبرینگ چرخ

ماشین را روی یک سطح صاف پارک کنید تا به یک طرف غلت نخورد. ترمز دستی را بکشید، دستکش بپوشید و ابزارها را در دسترس داشته باشید.

1.چرخ را بالا ببر

یاتاقان‌های چرخی را که می‌خواهید عوض کنید، بالا بیاورید. قبل از انجام این کار، چرخ های دیگر را با قرار دادن گیره های چرخ روی آنها محکم کنید. هنگامی که روی چرخ عقب کار می کنید، تیغه ها بر خلاف چرخ های جلو می روند و بالعکس.

چرخ را با استفاده از جک از روی زمین بلند کنید، مشابه کاری که هنگام تعویض لاستیک انجام می دهید. جک را روی قسمت پلاستیکی قرار ندهید زیرا ممکن است آسیب ببیند. سپس چرخ را با برداشتن مهره های آن جدا کنید.

2.کولیس را جدا کنید

با برداشتن چرخ، کالیپر ترمز نمایان می شود. پیچ و مهره های نگهدارنده کولیس را با جغجغه و سوکت جدا کنید. آن را با یک پیچ گوشتی باز کنید اما به زیر خودرو قلاب کنید. بگذارید آویزان شود، شلنگ ترمز را از بین می برد.

3.روتور را بردارید

پس از برداشتن کولیس می توانید روتور را ببینید. برای دسترسی به پیچ ها و پیچ های نگهدارنده روتور، باید پوشش پلاستیکی گرد و غبار را بردارید. سپس سنجاق، مهره و واشر را بردارید که به بلبرینگ بیرونی چرخ دسترسی پیدا می کنید. آن را نیز بردارید و سپس روتور را با بلند کردن آن از شکافش جدا کنید. اگر احساس کردید روتور گیر کرده است، به آرامی با پتک لاستیکی به روتور ضربه بزنید.

4.هاب را بردارید

بلبرینگ ها در هاب قرار دارند، بنابراین باید آن را بردارید. از یک آچار سوکت باریک برای باز کردن پیچ ها و دور کردن توپی از محور استفاده کنید. اگر مونتاژ هاب جدیدی دارید، فقط می توانید مونتاژ قدیمی را دور بیندازید و جدید را وصل کنید. اما اگر فقط بلبرینگ دارید، توپی باید جدا شود تا یاتاقان ها جایگزین شوند.

برای انجام این کار، شما باید قطعه انتهایی را جدا کرده و پیچ و مهره را در مرکز بردارید. سپس، قطعات را که در داخل مجموعه بلبرینگ هستند را حرکت دهید. بهتر است از چکش و اسکنه استفاده کنید زیرا برای برداشتن این قطعات باید نیرو وارد کنید. پس از برداشتن، گریس را از مجموعه توپی تمیز کنید.

5.بلبرینگ ها را نصب کنید

در نهایت، این مرحله برای نصب بلبرینگ های جدید است. قبل از قرار دادن در شکاف ها آنها را به خوبی چرب کنید و سپس قطعه های جدید را در محل تعیین شده خود قرار دهید. بلبرینگ ها باید در تراز مناسب باشند تا چرخش چرخ را صاف نگه دارند.

6.چرخ را دوباره جمع کنید

این نحوه تعویض بلبرینگ چرخ است. پس از اتمام کار، چرخ را دوباره در جای خود قرار دهید. تمام مراحل را به ترتیب معکوس تکرار کنید. پس از اتمام مونتاژ، چرخ را پایین بیاورید و جک را بردارید. اگر می خواهید بلبرینگ های چرخ های دیگر را تعویض کنید، فقط مراحل را از ابتدا دنبال کنید.

تعویض بلبرینگ چرخ چقدر طول می کشد؟ بستگی به مهارت شما دارد. با این وجود، با توجه به تعداد اجزایی که نیاز به باز کردن و مونتاژ مجدد دارید، قطعاً چندین ساعت طول خواهد کشید.

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
نوشته های مرتبط

دلایل نشت جعبه فرمان و پینیون: علائم هشدار دهنده

🔸 جعبه فرمان و پینیون نوعی محرک خطی است. و نشت جعبه و پینیون به معنای از بین رفتن مایع […]

مکانیسم کمک ترمز در خودروها

📝 سیستم کمکی ترمز یک ویژگی ایمنی عالی در خودروهای مدرن است. این به راننده کمک می کند تا در […]

تفاوت بین ترمز کفشکی و لنت ترمز دیسکی

✔ همه خودروها دارای سیستم ترمز هستند که شامل کفشک یا لنت ترمز می شود. بسته به نوع وسیله نقلیه، […]

شایع ترین علائم شل بودن تسمه دینام

◀ دینام یک مینی ژنراتور الکتریکی است که توسط تسمه دینام یا تسمه سرپانتین هدایت می شود. وظیفه آن تولید […]

آیا می توانم فقط یک لاستیک را در یک زمان تعویض کنم؟

◀ لاستیک منفجر شده مطمئناً مشکلاتی ایجاد می کند، این یک کار سریع یا در یک فروشگاه خدمات یا در […]

علائم خرابی دیفرانسیل جلو و عقب

📝 دیفرانسیل در حفظ سرعت چرخش صحیح هر چرخ بسیار مهم است. برای ایجاد پیچ‌های نرم در اطراف پیچ‌ها، چرخ‌های […]

چه زمانی باید تسمه تایم را تعویض کنیم

⦿ تسمه تایم یکی از مهم ترین بخش های مونتاژ موتور شما است. از این رو، این تسمه باید مراقبت […]

جزئیات عملکرد و تعویض پایه موتور

❖ پایه موتور بخشی از خودرو است که به موتور کمک می کند تا به طور پیوسته روی شیار تعیین […]

دیدگاه های مطلب
0 دیدگاه برای این نوشته
ارسال یک دیدگاه