وقتی ماشین شما بیش از حد گرم می شود چه کاری باید انجام دهید: نکات نگهداری

وقتی ماشین شما بیش از حد گرم می شود چه کاری باید انجام دهید: نکات نگهداری

  • 28 مرداد 1402
  • 0 نظر
  • admin

✔ هوای گرم و وسایل نقلیه قدیمی دو عامل اصلی برای گرم شدن بیش از حد خودرو هستند. اتومبیل های مدرن کمتر با این مشکل روبرو می شوند. ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که در حال بالا رفتن از یک سربالایی هستید یا در یک روز فوق العاده گرم در ترافیک متوقف گرفتار می شوید.

گرمای بیش از حد موتور هنگام رانندگی، صرف نظر از سن وسیله نقلیه شما، هرگز چیز خوبی نیست. اگر متوجه شدید که ماشین شما مرتباً بیش از حد گرم می شود، احتمالاً نشانه ای از یک مشکل بزرگتر است. در این راهنما، دلایل و نشانه های داغ شدن بیش از حد موتور و اقدامات مناسب برای مقابله با مشکل گرمای بیش از حد و رانندگی ایمن به مقصد را بیاموزید.

چرا موتورها بیش از حد گرم می شوند؟

خودروهای امروزی دارای سیستم های خنک کننده پیشرفته مجهز به چندین سنسور حرارتی و فن های الکتریکی با کنترل کامپیوتری هستند که برای روشن نگه داشتن موتور شما در هر شرایط آب و هوایی طراحی شده اند. این ویژگی های برتر باعث می شود تا احتمال گرمای بیش از حد در خودروهای مدرن کمتر از مدل های قدیمی تر باشد. با این حال، گرمای بیش از حد هنوز هم ممکن است رخ دهد.

پیشنهاد:
آیا مخلوط کردن روغن های مختلف مصنوعی و معمولی برای خودرو مفید است

دلایل زیادی وجود دارد که ماشین شما ممکن است بیش از حد گرم شود، اما در اصل، گرمای بیش از حد ناشی از مشکل در سیستم خنک کننده خودرو است که اجازه نمی دهد گرما از محفظه موتور خارج شود. این اغلب به دلیل نشتی یا انسداد در جایی در سیستم خنک کننده موتور یا سایر اجزا است.

قطعاتی مانند شیلنگ‌های لاستیکی، واشرها و پمپ‌های آب در معرض درجه بالایی از سایش و پارگی قرار می‌گیرند، بنابراین به راحتی می‌توانند نشتی ایجاد کنند. علاوه بر این، شرایط خاص رانندگی، مانند ترافیک توقف و حرکت در یک روز گرم، می تواند فشار قابل توجهی بر سیستم خنک کننده وارد کند و باعث از کار افتادن آن شود.

برای به حداقل رساندن احتمال آسیب به موتور، بهتر است با تعمیر و نگهداری منظم با بررسی سطح مایع خنک کننده و روغن خودرو و بررسی شیلنگ ها، فن ها، ترموستات و سایر قسمت های سیستم خنک کننده از این مشکل جلوگیری کنید.

علائم داغ شدن بیش از حد موتور

چند علامت رایج برای گرمای بیش از حد موتور.

.دما سنج موتور در داشبورد یا کنسول راننده به «H» می‌رسد یا به ناحیه قرمز می‌رود.

.بخاری شبیه دود که از جلوی خودرو زیر کاپوت می آید.

.بوهای عجیبی که از جلوی خودرو به خصوص در نزدیکی کاپوت به مشام میرسد. مایع خنک کننده نشتی اغلب می تواند بوی شیرینی داشته باشد، در حالی که نشت روغن معمولا بوی سوختگی ایجاد می کند.

ابزارهای مورد نیاز برای بررسی گرم شدن بیش از حد موتور

.1 گالن مایع خنک کننده (مخلوط 1:1 مایع ضد یخ و آب)

.روغن

.دستکش و عینک های محافظتی

.حوله

.یک کیت ابزار اولیه

.چراغ قوه

وقتی ماشین شما بیش از حد گرم می شود چه کاری انجام دهید

هنگامی که یک وسیله نقلیه به شدت داغ می شود، نشانگر دمای داشبورد افزایش می یابد. نشانه دیگر می تواند روشن بودن چراغ نشانگر نقص باشد.

اگر ماشین شما بیش از حد گرم می شود، بیش از یک چهارم مایل رانندگی نکنید. برای جلوگیری از آسیب بیشتر به موتور بهتر است آن را بکسل کنید. صرف نظر از منبع مشکل، گرم شدن بیش از حد موتور چیزی نیست که بخواهید آن را معطل کنید. موتور شما ممکن است آسیب جدی ببیند.

نکات  برای کمک به بازگشت خودرو به دمای عادی :

1.تهویه مطبوع را خاموش کنید و شیشه را باز کنید

به محض اینکه متوجه شدید که ماشین در حال گرم شدن بیش از حد است، سیستم تهویه هوا را خاموش کنید. مقداری بار از موتور برداشته و دمای آن را کاهش می دهد. پنجره ها را باز کنید تا فرآیند سریعتر شود.

2.بخاری و دمنده را روشن کنید

اگر خاموش کردن کولر گازی کمکی نکرد، بخاری و دمنده را روشن کنید. به نظر غیر منطقی می رسد، اما روشن کردن بخاری گرما را از موتور دور می کند و به کابین خودرو می برد. این کار باعث کاهش بار سیستم خنک کننده موتور و کاهش دمای آن می شود.

ممکن است احساس کنید که در بیابان هستید، اما موتور بیش از حد گرم شما خنکتر خواهد شد. در شرایط خاص، این ممکن است برای معکوس کردن گرمای بیش از حد کافی باشد. اگر چراغ هشدار خاموش شود یا دما سنج به حالت خنثی برگردد، متوجه خواهید شد که کار می کند.

3.دور موتور در حالت بیکار

یک ایده عجیب دیگر؟ اگر در هنگام ترافیک متوجه افزایش دما شدید، پس از تعویض دنده به «پارک» یا «خلاص» کمی دور موتور را بالا ببرید.

این فرآیند پمپ آب و فن را سرعت می بخشد و هوا و آب بیشتری را از طریق رادیاتور می کشد. گردش مایع و هوا تقویت شده به خنک شدن موتور کمک می کند. نکته مفید دیگر این است که اگر در ترافیک هستید، به جای ترمز کردن و شتاب گیری متناوب، سعی کنید دنده خلاص بروید. ترمز اصطکاک زیادی ایجاد می کند، که فقط وضعیت موتور را بدتر می کند.

4.خودرو را خاموش کنید و صبر کنید

اگر بعد از چند دقیقه رانندگی با بخاری روشن، AC خاموش و پنجره‌ها باز، ماشین شما همچنان به داغ شدن بیش از حد ادامه می‌دهد، با خیال راحت آن را خاموش کنید تا موتور خنک شود. این مطمئن ترین و راحت ترین راه برای خنک کردن موتور داغ شده است.

حداقل 15 تا 30 دقیقه طول می کشد تا موتور خنک شود. در عین حال، تا زمانی که موتور خنک نشده است، سعی نکنید کاپوت را با دست باز کنید، به خصوص اگر بخار از موتور خارج می شود، زیرا مایع خنک کننده در موتوری که بیش از حد گرم شده ممکن است از 230 درجه فراتر رود. پس از باز شدن دریچه، خطر پاشش آب داغ یا بخار وجود دارد.

سعی نکنید درب رادیاتور را باز کنید تا مقداری فشار و گرما آزاد شود. ممکن است باعث بروز حوادثی از جمله سوزاندن دست شود. اگر می خواهید آب اضافه کنید، صبر کنید تا موتور به دمای عادی برگردد.

5.خنک کننده اضافه کنید

موتورها معمولاً بیش از حد گرم می شوند زیرا مایع خنک کننده کم است، بنابراین پر کردن آن معمولاً مشکل را حل می کند. وقتی حداقل 15 دقیقه صبر کردید تا دریچه خنک شود، وقت آن است که مایع خنک کننده را اضافه کنید.

توجه داشته باشید که این فقط یک راه کار موقت است. افزودن مایع خنک کننده در وهله اول مشکلی را که باعث داغ شدن بیش از حد موتور شده بود را برطرف نمی کند، اما اغلب به شما امکان می دهد با خیال راحت به نزدیکترین ایستگاه تعمیر بروید.

دستکش بپوشید، کاپوت را باز کنید و درب رادیاتور را پیدا کنید. اگر مطمئن نیستید مخزن مایع خنک کننده کجاست، به دفترچه راهنما مراجعه کنید. معمولاً یک مخزن پلاستیکی شفاف در نزدیکی رادیاتور است.

نشت مایع خنک کننده

اگر مخزن خنک کننده خالی باشد، ممکن است نشتی داشته باشید. نگاهی گذرا به زیر ماشین بیندازید. اگر متوجه چکه شدید، احتمال نشتی مخزن خنک کننده وجود دارد.

اگر مشکل، نشتی مایع خنک کننده باشد، باید آن را دوباره پر کنید. قبل از باز کردن درب رادیاتور از خنک بودن آن اطمینان حاصل کنید. توجه داشته باشید که وقتی گرم می شود، مایع خنک کننده منبسط می شود و منجر به افزایش فشار می شود. برای برداشتن ایمن درپوش رادیاتور، مهم است که درپوش را با یک حوله بپوشانید و به آرامی آن را فشار دهید و یک ربع دور آن را شل کنید تا فشار ایجاد شده آزاد شود.

سپس درب رادیاتور را کاملا باز کنید و به آرامی مایع خنک کننده، مخلوطی از نصف آب و نیمی ضد یخ را اضافه کنید تا مایع به خط “پر” برسد. همچنین باید خنک کننده را به مخزن سرریز پلاستیکی کوچک و شفاف که در کنار رادیاتور نصب شده است اضافه کنید.

سپس درپوش را نصب کرده و موتور را روشن کنید. همچنین مطمئن شوید که شیلنگ بالا یا پایین رادیاتور و هیچ یک از شیلنگ های بخاری مسدود، جدا نشده و یا ترکیده نشده باشند.

نکات ایمنی مهم:

.آب سرد را در رادیاتور که هنوز داغ است نریزید. این می تواند به دلیل تغییر ناگهانی دما باعث ترک خوردن بلوک موتور شود. اگر مجبورید در حالی که موتور هنوز گرم است آب اضافه کنید، در حالی که موتور در حالت خلاص یا پارک است، به آرامی آب بریزید.

.علاوه بر این، توجه داشته باشید که اکثر خودروها برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد نیاز به مخلوط 50/50 مایع خنک کننده با آب دارند، بنابراین با اضافه کردن چیزی جز آب به مخزن خنک کننده، نمی توانید برای مدت نامحدودی با موتور داغ شده رانندگی کنید. اگر وقتی ماشین شما بیش از حد گرم می شود مایع خنک کننده در دسترس ندارید، مطمئن شوید که در اسرع وقت مقدار قابل مقایسه ای مایع خنک کننده اضافه کنید.

نداشتن نشتی مایع خنک کننده

از طرف دیگر، اگر مخزن مایع خنک کننده پر است، ممکن است مشکل الکتریکی یا مکانیکی باشد. نشتی شلنگ، تسمه فن فرسوده یا شکسته، پمپ آب خراب، یا خرابی ترموستات ممکن است علت باشند. در این صورت قطعا بهترین اقدام شما درخواست یدک کشی به نزدیکترین تعمیرگاه است.

اگر دماسنج به حالت عادی برگشت یا چراغ هشدار قرمز خاموش شد، می توانید به رانندگی ادامه دهید، اما مراقب باشید و مراقب دماسنج یا چراغ هشدار باشید.

6.به نزدیکترین مکانیکی بروید

گرمای بیش از حد موتور مشکلی نیست که بتوان آن را دست کم گرفت. اقدام صحیح این است که از یک متخصص حرفه ای سیستم خنک کننده ماشین شما را بازرسی کند تا علت اصلی مشکل را حل کند.

هنگام رانندگی، مراقب دماسنج باشید. و به همه چیز توجه کنید، مانند مایع زیر ماشین یا بخار زیر کاپوت. این اطلاعات اولیه به شدت به تشخیص کمک می کند.

پیشنهاد:
دلایل نشت جعبه فرمان و پینیون: علائم هشدار دهنده

نکات ایمنی

شما از قبل می دانید وقتی ماشین شما بیش از حد گرم می شود چه کاری انجام دهید. اما، اینها نکاتی است که هنگام گرم شدن بیش از حد موتور نباید انجام دهید.

.ماشین را بیش از یک چهارم مایل رانندگی نکنید. برای جلوگیری از آسیب بیشتر موتور، با یک مکانیک تماس بگیرید یا ماشین را به نزدیکترین گاراژ با بکسل ببرید.

.اگر قبل از خنک شدن کامل موتور نیاز به اضافه کردن آب دارید، عجله نکنید. وقتی موتور روشن است و دنده در «پارک» یا «خلاص» است، آن را به آرامی اضافه کنید.

.هنگامی که موتور در حال جوشیدن است، مرتباً ترمز نزنید. باعث می شود موتور سخت تر کار کند و در این شرایط باعث آسیب بیشتر شود. حتی اگر با ترافیک  روبه‌رو هستید، فقط به آرامی و بدون فشار دادن مکرر پدال ترمز به حرکت خود ادامه دهید.

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
نوشته های مرتبط

دلایل نشت جعبه فرمان و پینیون: علائم هشدار دهنده

🔸 جعبه فرمان و پینیون نوعی محرک خطی است. و نشت جعبه و پینیون به معنای از بین رفتن مایع […]

مکانیسم کمک ترمز در خودروها

📝 سیستم کمکی ترمز یک ویژگی ایمنی عالی در خودروهای مدرن است. این به راننده کمک می کند تا در […]

تفاوت بین ترمز کفشکی و لنت ترمز دیسکی

✔ همه خودروها دارای سیستم ترمز هستند که شامل کفشک یا لنت ترمز می شود. بسته به نوع وسیله نقلیه، […]

شایع ترین علائم شل بودن تسمه دینام

◀ دینام یک مینی ژنراتور الکتریکی است که توسط تسمه دینام یا تسمه سرپانتین هدایت می شود. وظیفه آن تولید […]

آیا می توانم فقط یک لاستیک را در یک زمان تعویض کنم؟

◀ لاستیک منفجر شده مطمئناً مشکلاتی ایجاد می کند، این یک کار سریع یا در یک فروشگاه خدمات یا در […]

علائم خرابی دیفرانسیل جلو و عقب

📝 دیفرانسیل در حفظ سرعت چرخش صحیح هر چرخ بسیار مهم است. برای ایجاد پیچ‌های نرم در اطراف پیچ‌ها، چرخ‌های […]

چه زمانی باید تسمه تایم را تعویض کنیم

⦿ تسمه تایم یکی از مهم ترین بخش های مونتاژ موتور شما است. از این رو، این تسمه باید مراقبت […]

جزئیات عملکرد و تعویض پایه موتور

❖ پایه موتور بخشی از خودرو است که به موتور کمک می کند تا به طور پیوسته روی شیار تعیین […]

دیدگاه های مطلب
0 دیدگاه برای این نوشته
ارسال یک دیدگاه