⇚ ماشین من چقدر روغن موتور نیاز دارد.مقدار روغن کمتر و یا بیشتر چه اثری روی خودرو دارد

ماشین من چقدر روغن موتور نیاز دارد

  • 17 مرداد 1402
  • 0 نظر
  • admin

👈چه یک سدان، چه هاچ بک یا SUV داشته باشید، خودروی شما به مجموعه ای از روغن نیاز دارد. مقدار مناسب روغن برای ریختن در ماشین باعث می شود ماشین شما در بهترین حالت کار کند. استفاده بیش از حد یا کمتر از حد لازم به خودرو آسیب می رساند زیرا هر خودرو به مقدار متفاوتی روغن نیاز دارد. برای هر کسی که تا به حال به این فکر کرده است که “ماشین من چقدر روغن نیاز دارد”، این مقاله پاسخ واقعی شماست.

از کجا می توان اطلاعاتی در مورد میزان روغن مصرفی موتور خود پیدا کرد

1.دفترچه راهنما خودرو

بهترین منبع برای دانستن مقدار روغن برای تعویض روغن، کتابچه راهنمای خودرو شما است. دفترچه راهنمای سرویس همچنین اطلاعات بسیار خاصی در مورد نوع و مقدار روغنی که باید در موتور بریزید ارائه می دهد. بنابراین هر زمان که خواستید بدانید که ماشین چقدر روغن نیاز دارد، دفترچه راهنمای خودرو را بررسی کنید.

پیشنهاد:
جزئیات عملکرد و تعویض پایه موتور

هر سازنده خودرو برای هر خودرو یک دفترچه می دهد تا مطمئن شود هر زمان که نیاز داشته باشد در مورد خودرو اطلاعات دارید. معمولاً می‌توانید اطلاعات مربوط به میزان روغن در خودرو را در بخش مشخصات خودرو یا زیرعنوان‌های سیستم روغن‌کاری بیابید.

یک راه جایگزین که ممکن است پیدا کردن آن برای شما آسان تر باشد، نگاه کردن به فهرست کتاب راهنما است. هر جا که “روغن موتور” یا “روغنکاری” یا سایر اصطلاحات مشابه را مشاهده کردید، اطلاعاتی در مورد آنچه به دنبال آن هستید خواهید یافت.

2.وب سایت سازنده

مکان دیگری که می توانید اطلاعاتی در مورد مقدار روغن موتور پیدا کنید، وب سایت سازنده است. بنابراین، وقتی می خواهید بدانیدکه «ماشین من چقدر روغن نیاز دارد» و اگر کتاب راهنما را گم کرده‌اید یا احساس می‌کنید پیدا کردن آن در دفترچه راهنما دشوار است، به وب‌سایت خودروسازان مراجعه کنید. آنها ابزارهای آنلاینی دارند که می توانند به ارائه داده های مورد نیاز به شما کمک کنند. جزئیات مربوط به ماشین خود را وارد کنید تا نرم افزار پاسخ را به شما ارائه دهد.

این برای شما راحت‌تر است، زیرا نیازی نیست دفترچه دستی را کنار خود حمل کنید. فقط به وب سایت مراجعه کنید، پس از چند کلیک متوجه خواهید شد که چقدر روغن موتور باید در ماشین بریزید.

3.منابع آنلاین

بله، درست است که منابع آنلاینی نیز وجود دارد که می تواند به شما در جستجوی اطلاعات مورد نیاز کمک کند. از این وب سایت ها دیدن کنید، اطلاعات کمی در مورد ماشین خود وارد کنید. وب سایت آخرین کار را انجام می دهد، اطلاعات مربوط به روغن ماشین شما را به شما می دهد. معمولاً باید نام، برند، مدل، تریم، سال، کد موتور خودرو را وارد کنید.

بنابراین می توانید دوباره با این وب سایت ها بررسی کنید. با مراجعه به وب سایت، ابتدا نوع وسیله نقلیه خود را انتخاب کنید، سپس اطلاعات مورد نیاز را قرار دهید تا به میزان لیتر روغن خودروی خود دست پیدا کنید.

4.مرکز خدمات

اگر نیاز به تعویض روغن خودرو دارید و قصد دارید این کار را در تعمیرگاه انجام دهید، مکانیک آنجا می داند که چند لیتر روغن برای شارژ روغن خودرو نیاز است. از آنجایی که آنها ماشین های زیادی مانند ماشین شما را بررسی کرده اند و به دانش روغن موتور، مارک های روغن موتور ماشین آگاه هستند. علاوه بر این، آن ها پایگاه داده مشخصات خودرو را در رایانه های خود دارند. می توانید از آنها اطلاعاتی در مورد میزان روغنی که قرار است به خودروی خود وارد می کنید بخواهید.

ماشین شما چقدر روغن نیاز دارد؟

از آنجایی که بسیاری از مردم می پرسند “ماشین من چقدر روغن نیاز دارد”، باید دوباره تکرار کنیم، این بستگی به نوع خودرو، برند خودرو، سال تولید آن دارد… این به اندازه موتور نصب شده روی ماشین آنها نیز بستگی دارد. به همین دلیل، هر چه موتور بزرگتر داشته باشید، روغن بیشتری باید تعویض کنید.

دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود که مقدار صحیح روغن را به ماشین خود بریزید. اما به طور کلی، خودروهای با موتورهای چهار سیلندر دارای ظرفیت روغن 5 لیتر هستند در حالی که موتورهای 6 سیلندر اغلب حدود 6 لیتر مصرف می کنند. خودروهای 8 سیلندر حدودا 8 لیتر روغن مصرف کنند.

گاهی اوقات این عدد با توجه به سازنده خودرو متفاوت خواهد بود. بنابراین بسیار مهم است که قبل از تعویض روغن خودرو با سازنده خودرو مشورت کنید.

تفاوت بین روغن های مصنوعی و معدنی

دو نوع اصلی روغن موتور وجود دارد که روغن های مصنوعی و روغن های معدنی هستند. روغن های معدنی محصول پالایش نفت خام، حذف آلاینده ها، هیدروکربن های ناخواسته و سایر مواد طبیعی هستند. این یک روغن موتور قدیمی در مقایسه با روغن مصنوعی است. با این وجود، آنها برخی از ارزان ترین روان کننده های موجود هستند و در خودروهای کلاسیک، استفاده از روغن های معدنی توسط سازندگان توصیه می شود.

نوع دوم روغن خودرو، روغن مصنوعی است. از روغن های معدنی بسیار اصلاح شده شیمیایی یا روغن هایی با فرمولاسیون کاملاً مصنوعی تشکیل شده است. دارا بودن ناخالصی‌های بسیار کمتر در روغن‌های معدنی و مملو از مواد افزودنی برای افزایش قدرت روان‌کنندگی، اثرات ضد خوردگی، ضد اکسیداسیون، ضد سایش و شوینده‌های مصنوعی بسیار بیشتر از روان‌کننده‌های سنتی است. توصیه می شود برای کارایی بالا استفاده شود.

اگر روغن موتور کمتری در خودرو بریزم چه می شود؟

در کنار سؤال «ماشین من چقدر روغن نیاز دارد» سؤالات دیگری مانند «اگر روغن موتور کمتری بریزم چه می‌شود» دریافت می‌کنیم. مثلا اگر به جای 5 لیتر روغن 4 لیتر روغن بریزم چه اتفاقی می افتد روغن کمتر به معنی خطر بیشتر گرم شدن موتور است. همچنین می تواند منجر به آسیب دیدن  سریع تر اجزای مختلف فلزی و مکانیکی موتورها شود.

وقتی ماشینی را روشن می کنید، روغن باید در 2 ثانیه اول به قسمت های بالایی ماشین برسد که میل بادامک، یاتاقان های بادامک، سوپاپ ها، بالابرها… بنابراین وقتی سطح روغن ماشین خیلی پایین است، دسترسی به این قسمت ها امکان پذیر نیست، بنابراین مشکلاتی برای آنها وجود خواهد داشت.

اگر روغن موتور بیشتری بریزید چه اتفاقی می افتد؟

پس مطمئنا نمی توانید روغن کمتری در موتور بریزید، اگر روغن بیشتری در موتور بریزید هم انتخاب خوبی نیست. روغن موتور بیش از حد می تواند در دراز مدت منجر به سایش موتور شود. ایجاد حباب ها آسان می شود و روغن را به مخلوطی کف آلود تبدیل می کند. پمپ روغن ممکن است برخی از این حباب‌های هوا را جمع کرده و در سراسر موتور به گردش درآورد. این مخلوط توانایی روغن برای جلوگیری از اصطکاک را کاهش می دهد و ممکن است منجر به سایش جدی موتور شود.

نکاتی برای پر کردن روغن موتور

اگر میزان دقیق روغن موتور را می دانید یا فقط می خواهید از فرآیند تعویض روغن مطمئن شوید، مهم است که سطح روغن موتور را بررسی کنید.

پس وقتی مطمئن نیستید که کم روغن بزنید. به عنوان مثال، ماشین شما ممکن است به 4 لیتر روغن موتور نیاز داشته باشد، اما شما در مورد آن مطمئن نیستید. می توانید ابتدا 3 لیتر بریزید. سپس با استفاده از میله اندازه گیری سطح روغن را بررسی کنید. اگر کم بود، می توانید حدود نیم لیتر روغن بیشتری اضافه کنید. سپس، دوباره و دوباره به بررسی ادامه دهید. این کار زمان بر است، اما تنها راه برای اطمینان از اینکه مقدار مناسبی روغن به موتور می‌ریزید، این است.

پیشنهاد:
راهنمای دقیق نحوه تعویض بلبرینگ چرخ خودرو

پس از ریختن روغن در موتور، می توانید ماشین خود را برای چند دقیقه در حالت آرام قرار دهید سپس اجازه دهید موتور به مدت 2 دقیقه گرم شود، با استفاده از میله اندازه گیری مجدد سطح روغن موتور را بررسی کنید. نزدیکترین علامت به نوک، حد پایین سطح روغن را نشان می دهد. اگر سطح روغن موتور پایین است، می توانید مقدار بیشتری روغن در موتور بریزید. و می توانید این روند را بارها و بارها تکرار کنید.

خلاصه

بنابراین شما پاسخ سوال “ماشین من چقدر روغن نیاز دارد” را می دانید. به یاد داشته باشید که قبل از ریختن روغن موتور اطلاعات را بررسی کنید. و به خاطر داشته باشید که روغن موتور بیش از حد یا روغن موتور کمتر باعث آسیب به ماشین شما می شود بنابراین فقط مقدار صحیح روغن را روی موتور بریزید تا مطمئن شوید ماشین شما به خوبی کار می کند. اگر دقیقاً نمی دانید چه کاری باید انجام دهید، ماشین خود را به تعمیرگاه ببرید، تعمیرکار به شما در انجام این کار کمک می کند. به خاطر داشته باشید که برای نکات نگهداری بهتر ما را دنبال کنید!

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
نوشته های مرتبط

دلایل نشت جعبه فرمان و پینیون: علائم هشدار دهنده

🔸 جعبه فرمان و پینیون نوعی محرک خطی است. و نشت جعبه و پینیون به معنای از بین رفتن مایع […]

مکانیسم کمک ترمز در خودروها

📝 سیستم کمکی ترمز یک ویژگی ایمنی عالی در خودروهای مدرن است. این به راننده کمک می کند تا در […]

تفاوت بین ترمز کفشکی و لنت ترمز دیسکی

✔ همه خودروها دارای سیستم ترمز هستند که شامل کفشک یا لنت ترمز می شود. بسته به نوع وسیله نقلیه، […]

شایع ترین علائم شل بودن تسمه دینام

◀ دینام یک مینی ژنراتور الکتریکی است که توسط تسمه دینام یا تسمه سرپانتین هدایت می شود. وظیفه آن تولید […]

آیا می توانم فقط یک لاستیک را در یک زمان تعویض کنم؟

◀ لاستیک منفجر شده مطمئناً مشکلاتی ایجاد می کند، این یک کار سریع یا در یک فروشگاه خدمات یا در […]

علائم خرابی دیفرانسیل جلو و عقب

📝 دیفرانسیل در حفظ سرعت چرخش صحیح هر چرخ بسیار مهم است. برای ایجاد پیچ‌های نرم در اطراف پیچ‌ها، چرخ‌های […]

چه زمانی باید تسمه تایم را تعویض کنیم

⦿ تسمه تایم یکی از مهم ترین بخش های مونتاژ موتور شما است. از این رو، این تسمه باید مراقبت […]

جزئیات عملکرد و تعویض پایه موتور

❖ پایه موتور بخشی از خودرو است که به موتور کمک می کند تا به طور پیوسته روی شیار تعیین […]

دیدگاه های مطلب
0 دیدگاه برای این نوشته
ارسال یک دیدگاه