راهنمای فهمیدن محدوده حرارت شمع برای انواع موتور خودرو ها

راهنمای فهمیدن محدوده حرارت شمع

  • 18 تیر 1402
  • 0 نظر
  • admin

❖❖معمولاً ممکن است مخلوط سوخت/هوای فشرده شده با شمع جرقه می زند، اما آیا واقعاً محدوده حرارتی شمع را می دانید؟ برای آسان‌تر کردن کارها و کمک به درک این اصطلاح اصلی، اکنون تعریف محدوده حرارتی شمع و نحوه تأثیر آن بر موتور شما و نحوه استفاده صحیح از آن را به شما معرفی می‌کنیم.

محدوده حرارتی شمع چیست؟

محدوده حرارتی شمع سرعتی است که در آن یک شمع می تواند گرما را از نوک شلیک به آب سرسیلندر و به سیستم خنک کننده منتقل کند. محدوده حرارتی شمع ها می تواند از شمعی به شمع دیگر بسیار متفاوت باشد و می توان آن را به روش های مختلفی ثبت کرد که مقایسه بین برندها را نسبتاً سخت می کند.

به طور خاص، اگر شمع بیش از حد داغ باشد، موتور شما ممکن است دچار انفجار، پیش‌اشتعال یا کاهش قدرت شود. اگر شمع خیلی سرد باشد، با سوزاندن رسوبات کربن نمی تواند به درستی تمیز شود. بنابراین انتخاب محدوده حرارتی مناسب برای موتورهای با کارایی بالا بسیار مهم است.

پیشنهاد:
چرا جدا کردن باتری خودرو برای ذخیره سازی ایده خوبی است؟

معمولاً سازندگان شمع ها توصیه می کنند که دمای شمع ها در حدود 500 تا 850 درجه سانتیگراد باقی بماند. سیستم شماره گذاری محدوده حرارتی که توسط سازندگان شمع استفاده می شود یکسان نیست. برخی از سازندگان سیستم های شماره گذاری در مقابل دیگری قرار دارند – برای Champion، Autolite و Bosch، هرچه این عدد بیشتر باشد، دوشاخه داغ تر است. با این حال، برای NGK، هرچه این عدد بیشتر باشد، دوشاخه سردتر است.

شمع داغ چیست؟ شمع سرد چیست؟

هر سازنده شمع، محدوده حرارتی را با یک عدد طراحی می کند. معمولاً محدوده گرما برای شمع های جرقه NGK از 2 تا 11 متغیر است. به طور کلی، شمع ها اغلب به عنوان شمع جرقه گرم یا شمع سرد شناخته می شوند.

شمع داغ

شمع داغ شمعی است که گرما را به آرامی از نوک شلیک به سر موتور منتقل می کند و نوک شلیک را گرمتر نگه می دارد. انفجار (کوبش موتور) یا الکترودهای مرکزی متلاشی شده از علائم شمع بیش از حد داغ هستند. شمع داغ برای برنامه هایی که عمدتاً در دورهای پایین کار می کنند خوب هستند. از آنجایی که آنها طول دماغه عایق بیشتری دارند، گرما از نوک شلیک به سیستم خنک کننده با سرعت کمتری منتقل می شود.

شمع سرد

شمع سرد شمعی است که گرمای بیشتری را از نوک شمع خارج کرده و دمای شمع را کاهش می دهد. شاخه های سرد برای موتورهای دور در دقیقه بالا، کاربردهای القایی اجباری و سایر مواردی که موتور دمای عملیاتی بالایی تولید می کند ایده آل هستند. سرد یا گرم بودن شمع به عنوان محدوده حرارتی شمع شناخته می شود.

اگر محدوده گرما خیلی زیاد یا خیلی کم باشد چه اتفاقی می افتد؟

محدوده حرارتی خیلی زیاد است

اگرچه به اندازه داشتن شمع با محدوده حرارتی بسیار پایین آسیب زا نیست، اما اثرات آن هنوز هم می تواند برای موتور شما مضر باشد. اگر دمای شمع‌ها خیلی پایین بماند، می‌تواند باعث از بین رفتن جرقه احتراق به دلیل تجمع رسوب در انتهای شلیک شود، که به نوبه خود باعث می‌شود موتور شما دچار مشکل یا خاموشی شود.

محدوده حرارت خیلی کم است

هنگامی که محدوده حرارتی بسیار کم باشد، می تواند به موتور خودروی شما آسیب زیادی وارد کند، زیرا دوشاخه بیش از حد گرم می شود و باعث احتراق غیرعادی (پیش اشتعال) می شود که می تواند منجر به ذوب شدن الکترودهای شمع و همچنین انسداد پیستون و فرسایش شود.

خلاصه قاعده:

موتورهای کم توان – برد حرارتی کم یا شمع داغ

موتورهای با قدرت بالا – برد حرارتی بالا یا شمع سرد

همانطور که در بالا ذکر کردیم، محدوده حرارتی شمع های NGK از 2 تا 11 متغیر است

دستورالعمل اصلی محدوده حرارتی

اکسید نیتروژن

اکسید نیتروژن عاملی است که باعث افزایش دمای سیلندر می شود. بنابراین نیاز به محدوده گرمای سردتری روی دوشاخه شمع دارد.

متانول

متانون مشخص شده است که سطح اکتان بالاتری نسبت به بنزین استاندارد دارد، متانول احتراق کامل تری را ارائه می دهد. با این کار، ممکن است برای انتقال گرمای بیشتر از محفظه احتراق به دوشاخه سردتری نیاز داشته باشید.

اصلاحات مخلوط هوا/سوخت

مخلوط هوا/سوخت بدون چربی، دمای کارکرد را همراه با دمای نوک دوشاخه افزایش می‌دهد و احتمالاً باعث ایجاد ضربه یا پیش‌اشتعال می‌شود. شما باید از محدوده گرمای سردتر برای مخلوط‌های هوا/سوخت کم‌تر استفاده کنید. از آنجایی که مخلوط‌های غنی هوا/سوخت می‌توانند باعث پایین آمدن دمای شمع شوند و  باعث شوند رسوبات کربن در نوک آن ایجاد شود، باید از محدوده گرمای بیشتری برای مخلوط‌های غنی هوا/سوخت استفاده کنید.

شتاب طولانی / رانندگی با سرعت بالا

شتاب مکرر و کم و رانندگی با دور در دقیقه بالا دمای احتراق را افزایش می دهد و به طور کلی به محدوده گرمای سردتری نیاز دارد.

زمان جرقه زنی پیشرفته

به طور کلی، زمان جرقه زنی پیشرفته دمای شمع را افزایش می دهد. در واقع، NGK افزایش 70 درجه تا 100 درجه را برای هر 10 درجه پیشروی در زمان احتراق تخمین می زند. به همین دلیل، ممکن است لازم باشد از محدوده گرمای سردتری استفاده کنید تا از ضربه یا پیش اشتعال جلوگیری کنید.

افزایش نسبت تراکم

نسبت تراکم بالاتر به معنای فشار و دمای سیلندر بالاتر است. و دوباره، ممکن است برای انتقال سریع تمام گرمای اضافی به سیستم خنک کننده، به محدوده گرمای سردتری نیاز داشته باشید.

سوپرشارژ/توربوشارژ

القای اجباری سوپرشارژ منجر به افزایش فشار و دمای سیلندر می شود که می تواند منجر به انفجار شود. بسته به کاربرد دقیق، ممکن است نیاز داشته باشید که مقدار قابل توجهی شمع با انتقال گرمای بیشتری داشته باشید.

صحبت نهایی

قبل از تعویض شمع، خود را به دانش در مورد محدوده حرارتی شمع بالا ببرید تا از آسیب جدی به خودروی خود جلوگیری کنید. فراموش نکنید که نکات تعمیر و نگهداری ما را برای درک بهتر خودروی خود دنبال کنید و یاد بگیرید که در صورت نیاز چگونه آن را تعمیر کنید.

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
نوشته های مرتبط

دلایل نشت جعبه فرمان و پینیون: علائم هشدار دهنده

🔸 جعبه فرمان و پینیون نوعی محرک خطی است. و نشت جعبه و پینیون به معنای از بین رفتن مایع […]

مکانیسم کمک ترمز در خودروها

📝 سیستم کمکی ترمز یک ویژگی ایمنی عالی در خودروهای مدرن است. این به راننده کمک می کند تا در […]

تفاوت بین ترمز کفشکی و لنت ترمز دیسکی

✔ همه خودروها دارای سیستم ترمز هستند که شامل کفشک یا لنت ترمز می شود. بسته به نوع وسیله نقلیه، […]

شایع ترین علائم شل بودن تسمه دینام

◀ دینام یک مینی ژنراتور الکتریکی است که توسط تسمه دینام یا تسمه سرپانتین هدایت می شود. وظیفه آن تولید […]

آیا می توانم فقط یک لاستیک را در یک زمان تعویض کنم؟

◀ لاستیک منفجر شده مطمئناً مشکلاتی ایجاد می کند، این یک کار سریع یا در یک فروشگاه خدمات یا در […]

علائم خرابی دیفرانسیل جلو و عقب

📝 دیفرانسیل در حفظ سرعت چرخش صحیح هر چرخ بسیار مهم است. برای ایجاد پیچ‌های نرم در اطراف پیچ‌ها، چرخ‌های […]

چه زمانی باید تسمه تایم را تعویض کنیم

⦿ تسمه تایم یکی از مهم ترین بخش های مونتاژ موتور شما است. از این رو، این تسمه باید مراقبت […]

جزئیات عملکرد و تعویض پایه موتور

❖ پایه موتور بخشی از خودرو است که به موتور کمک می کند تا به طور پیوسته روی شیار تعیین […]

دیدگاه های مطلب
0 دیدگاه برای این نوشته
ارسال یک دیدگاه