چراغ های جلو زنون: عملکرد ها و مزایای این نوع لامپ نسبت به لامپ های هالوژن

چراغ های جلو زنون: عملکرد ها و مزایا

  • 12 شهریور 1402
  • 0 نظر
  • admin

🔹 خودروها امروزه چراغ های جلو روشن تری نسبت به خودروهای قدیمی دارند. اما وقتی در شب رانندگی می‌کنید، ممکن است متوجه شده باشید که همه چراغ‌های جلو نور یکسانی ندارند. این به دلیل لامپ های داخل چراغ های جلو اتفاق می افتد. چراغ های جلو زنون نور روشن تری نسبت به لامپ های هالوژن استاندارد ارائه می دهند.

چراغ های جلو زنون چه هستند؟

این نام از گاز زنون گرفته شده است که در داخل لامپ ها استفاده می شود. همچنین به عنوان لامپ تخلیه با شدت بالا یا HID شناخته می شود، آنها نور سفید روشنی تولید می کنند که دید در شب را افزایش می دهد.

این لامپ ها با لامپ های هالوژنی که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند متفاوت هستند و در سوکت چراغ های جلو استاندارد قرار نمی گیرند. روشنایی آنها تقریباً 90 درصد بیشتر است و به رانندگان این امکان را می دهند دید بهتری از جاده ها در شب داشته باشند.

لامپ های HID دارای گاز زنون در داخل هستند که وقتی قوس الکتریکی از آن عبور می کند نور سفید روشنی از خود ساطع می کند. آنها به دلیل نداشتن رشته فلزی که می تواند گرم شود و بسوزد، بیشتر از همتای هالوژن خود دوام می آورند.

پیشنهاد:
3 نشانه خرابی درپوش داخلی باک خودرو و نحوه تعویض آن

هر لامپ زنون دارای یک بالاست است که راه اندازی را با ارسال حداکثر 30 کیلوولت پالس ولتاژ بالا در داخل لامپ کنترل می کند. این بار الکتریکی عظیم گاز را سوپرشارژ می کند و دما را تا حد زیادی افزایش می دهد. نمک های فلزی موجود در لامپ را بهم می زند و آنها را تبخیر می کند و به ایجاد پلی بین دو الکترود کمک می کند. این واکنش شیمیایی به روشن شدن لامپ های زنون کمک می کند.

هنگامی که لامپ به روشنایی مطلوب خود می رسد، بالاست آن را با تنظیم برق عرضه شده به سیستم کنترل می کند. با اطمینان از تامین ولتاژ ثابت، یک قوس الکتریکی پایدار بین الکترودها ایجاد می کند.

نکته جالب این است که علیرغم اینکه لامپ زنون نامیده می شود، گاز زنون تنها در حالت روشنایی اولیه استفاده می شود. در داخل لامپ گازهای دیگری وجود دارد که یونیزه می شوند و جای زنون را برای نور رسانی می گیرند. به همین دلیل، همیشه چند ثانیه طول می‌کشد تا چراغ‌های زنون شروع به پخش نور کنند.

مزایای چراغ زنون چیست؟

چرا کسی می خواهد از این چراغ های جلو در ماشین خود استفاده کند؟ از این گذشته ، آنها از چراغ های هالوژن گران تر هستند و برای رفع نقص به هزینه تعمیر بیشتری نیاز دارند.

1.نور روشن تری تولید کنید

لامپ های هالوژن استاندارد خیلی روشن نیستند و نور زرد رنگی تولید می کنند که برای چشم راحت نیست. یک لامپ هالوژن 35 وات روشنایی را با 1400 لومن ارائه می کند، در حالی که یک لامپ زنون مشابه حدود 3500 لومن تولید می کند. علاوه بر این، دمای رنگ لامپ زنون بین 4000 تا 6000 کلوین است که در محدوده نور طبیعی روز قرار دارد. بنابراین، نصب چراغ‌های زنون به این معنی است که هنگام رانندگی در شب یا در تاریکی، چراغ‌های روشنی در جاده خواهید داشت.

2.نور را بیشتر و گسترده تر می کنند

روشنایی قوی‌تر این چراغ‌ها می‌تواند اجسام را بسیار جلوتر از وسیله نقلیه شما روشن کند که در سرعت‌های بالاتر شما را ایمن نگه می‌دارد. چگونه؟ فرض کنید با سرعت 70 مایل در ساعت رانندگی می کنید، بنابراین ماشین شما در هر ثانیه نزدیک به 32 متر را طی می کند. در چنین موقعیت‌های سریعی، یک جفت چراغ جلو که مسافت بیشتری را پوشش می‌دهند بسیار مفید هستند. شما می توانید یک ناهنجاری را از دور تشخیص دهید و می توانید پدال ترمز را به موقع فشار دهید.

آنها نور را نه تنها بیشتر، بلکه عریض‌تر نیز می‌تابانند، که به معنای روشن کردن بخش بزرگ‌تری از جاده پیش روی شماست. فلش گسترده به ویژه برای تشخیص دوچرخه سواران یا حیوانات مفید است. لکه های کم نور چراغ های هالوژن در مقایسه حتی به هم نزدیک نمی شوند.

3.مصرف انرژی کمتر

مانند لامپ های LED کم مصرف، لامپ های زنون نیز در مقایسه با نوری که تولید می کنند، انرژی کمتری مصرف می کنند. مطمئناً هنگام راه اندازی کمی بیشتر مصرف می کنند، اما مصرف آن ها در زمان کار بسیار کمتر از چراغ های هالوژن است.

4.طول عمر بیشتر

یک سیستم LED در تمام سیستم های دیگر در مورد طول عمر برتر است. می تواند 25000 ساعت خدمات ارائه دهد. چراغ های جلو زنون بسیار عقب تر از LED با حداکثر 5000 ساعت عمر هستند، اما آنها انتخاب های بهتری نسبت به سیستم هالوژنی هستند که فقط از 400 تا 600 ساعت دوام می آورند.

معایب چراغ های زنون

چراغ‌های زنون علاوه بر قیمت بالاتر و هزینه‌های نگهداری بیشتر، چند جنبه منفی دیگر نیز دارند.

1.کیت نصب Retrofit

اگر خودروی شما چراغ‌های جلو هالوژن دارد و می‌خواهید با تعویض آن‌ها به لامپ‌های زنون، آن را ارتقا دهید، باید یک کیت مقاوم‌سازی کامل خریداری کنید. ممکن است برای نصب نیاز به کمک حرفه ای داشته باشید زیرا زوایای نادرست چراغ ها باعث کوری سایر رانندگان می شود.

2.واشر چراغ جلو

برای تمیز نگه داشتن پوشش چراغ جلو نیز باید یک واشر چراغ بخرید. از برف پاک کن های کوچک و یک جت شستشوی صفحه با فشار بالا تشکیل شده است. نوری که لامپ های زنون تولید می کنند ماهیت پیچیده ای دارد و می تواند توسط گرد و غبار در هوا پخش شود. نور پراکنده باعث خیره شدن سایر رانندگان می شود و ممکن است باعث تصادف شود.

اگر به دنبال ارتقاء لامپ های هالوژن قدیمی خود هستید، علیرغم داشتن چند جنبه منفی، چراغ های جلوی زنون سرمایه گذاری خوبی به نظر می رسند.

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
نوشته های مرتبط

دلایل نشت جعبه فرمان و پینیون: علائم هشدار دهنده

🔸 جعبه فرمان و پینیون نوعی محرک خطی است. و نشت جعبه و پینیون به معنای از بین رفتن مایع […]

مکانیسم کمک ترمز در خودروها

📝 سیستم کمکی ترمز یک ویژگی ایمنی عالی در خودروهای مدرن است. این به راننده کمک می کند تا در […]

تفاوت بین ترمز کفشکی و لنت ترمز دیسکی

✔ همه خودروها دارای سیستم ترمز هستند که شامل کفشک یا لنت ترمز می شود. بسته به نوع وسیله نقلیه، […]

شایع ترین علائم شل بودن تسمه دینام

◀ دینام یک مینی ژنراتور الکتریکی است که توسط تسمه دینام یا تسمه سرپانتین هدایت می شود. وظیفه آن تولید […]

آیا می توانم فقط یک لاستیک را در یک زمان تعویض کنم؟

◀ لاستیک منفجر شده مطمئناً مشکلاتی ایجاد می کند، این یک کار سریع یا در یک فروشگاه خدمات یا در […]

علائم خرابی دیفرانسیل جلو و عقب

📝 دیفرانسیل در حفظ سرعت چرخش صحیح هر چرخ بسیار مهم است. برای ایجاد پیچ‌های نرم در اطراف پیچ‌ها، چرخ‌های […]

چه زمانی باید تسمه تایم را تعویض کنیم

⦿ تسمه تایم یکی از مهم ترین بخش های مونتاژ موتور شما است. از این رو، این تسمه باید مراقبت […]

جزئیات عملکرد و تعویض پایه موتور

❖ پایه موتور بخشی از خودرو است که به موتور کمک می کند تا به طور پیوسته روی شیار تعیین […]

دیدگاه های مطلب
0 دیدگاه برای این نوشته
ارسال یک دیدگاه