⟐ 7 علامت رایج کمپرسور AC خراب در ماشین شما و بررسی این مشکل ⟐

7 علامت رایج کمپرسور کولر خراب در خودروی شما

  • 25 مرداد 1402
  • 0 نظر
  • admin

✜ اکنون هوا گرم می شود، در طول فصل تابستان، اما AC ماشین شما به درستی کار نمی کند، حتی وقتی جریان هوا را از AC می بینید. متاسفانه ممکن است AC شما نتواند هوای خنک تولید کند و احتمال زیاد مشکل کمپرسور AC است .

کمپرسور AC چیست؟

کمپرسور کولر بخش مهمی در سیستم تهویه مطبوع خودرو است. به قول بسیاری از تعمیرکاران، کمپرسور AC قلب یک سیستم AC است. به زبان ساده، کمپرسور کولر پمپی است که با قرار دادن مبرد تهویه مطبوع تحت فشار بسیار بالا، گرما را ایجاد می کند. کمپرسور AC پمپ نامیده می شود زیرا هم فشار روی سیال را افزایش می دهد و هم می تواند سیال را از طریق لوله منتقل کند. از آنجایی که گازها قابل تراکم هستند، کمپرسور حجم گاز را نیز کاهش می دهد. مایعات نسبتاً تراکم ناپذیر هستند. در حالی که برخی از آنها را می توان فشرده کرد، عملکرد اصلی یک پمپ فشرده کردن و انتقال مایعات است.

کمپرسور AC از 2 پورت، ورودی و خروجی یا به ترتیب “مکش” و “دشارژ” تشکیل شده است. درگاه مکش همیشه سوراخ با قطر بزرگتر است. مبرد به داخل کمپرسور مکیده می شود، فشرده می شود و از طریق خروجی تخلیه می شود و به سمت کندانسور می رود. داخل کمپرسور مجموعه ای پیچیده از گذرگاه ها، شیرها، یاتاقان ها و سایر اجزا وجود دارد.

کمپرسور کولر چگونه کار می کند؟

اساساً سیستم AC بر اساس 2 اصل کار می کند: مایعات تبخیر شونده گرما را جذب می کنند، در حالی که تراکم از بخار به مایع گرما را به اجسام و محیط اطراف آنها منتقل می کند.

مبرد تحت فشار بالا و دمای تبخیر بالا از کمپرسور پمپ می شود. در این مرحله مبرد به کندانسور پمپ می شود. در کندانسور دمای محیط بسیار بالا است، فن کندانسور را می دمد، بخار خنک می شود، تحت فشار بالا و دمای پایین به مایع تبدیل می شود.

مبرد مایع به گردش در فیلتر یا خشک کن ادامه می دهد، جایی که مبرد با جذب تمام رطوبت و ناخالصی ها تصفیه می شود. شیر انبساط جریان مایع را به داخل اواپراتور تنظیم می کند. فشار مبرد را کاهش می دهد. در اثر افت فشار، مایع در اواپراتور تبدیل به بخار می شود.

پیشنهاد:
آفتابگیر خودروی خود را به این ترتیب تعویض کنید

در طول تبخیر، مبرد گرما را در کابین خودرو جذب می کند. به معنای خنک کردن توده هوای داخل کابین است. هوای گرفته شده از بیرون از طریق اواپراتور می آید. در اینجا، هوای اواپراتور انرژی زیادی را از طریق پره  های رادیاتور می گیرد، بنابراین دمای هوا خیلی سریع کاهش می یابد. در همین حال رطوبت هوا نیز متراکم شده و آشکار می شود. در سکوهای تبرید، زمانی که محیط مایع در دمای بالا باشد، فشار به مایع بخار با دما و فشار پایین تبدیل می‌شود.

هنگامی که این فرآیند انجام می شود، مبرد به انرژی زیادی نیاز دارد، بنابراین از هوای اطراف اواپراتور انرژی می گیرد. انرژی از بین نمی رود بلکه از شکلی به شکل دیگر تبدیل می شود. هوا انرژی خود را از دست می دهد، بنابراین دما کاهش می یابد و هوای سرد ایجاد می شود. مبرد به شکل بخار در دمای بالا و فشار کم به کمپرسور بازگردانده می شود.

اصل کار کمپرسور AC

کمپرسور درون واحد کندانسور قرار دارد و جزء شروع کننده واکنش زنجیره ای مبرد را خنک می کند. لازم به ذکر است که گرما به سمت مناطق سردتر حرکت می کند. هنگامی که هوای دمای اتاق از واحد اواپراتور عبور می کند، گرما از هوا خارج می شود. گرمای هوا به مبرد منتقل می شود و سپس به کمپرسور وارد می شود.

سپس مبرد فشرده می شود که به صورت سیال متراکم می شود و سپس تحت فشار آزاد می شود. در این مرحله، مبرد بسیار داغتر از زمانی است که وارد می شود، اما گرما سپس از طریق سیم پیچ های کندانسور پخش می شود. زمانی که مبرد به انتهای حلقه می رسد، مبرد دوباره سرد شده و به کویل های تبخیر کننده وارد می شود. این چرخه تا زمانی ادامه می یابد که کولر گازی روشن باشد و خروجی به جای سرد به هوای گرم تبدیل شود.

علائم خراب بودن کمپرسور کولر

چگونگی تشخیص خراب بودن کمپرسور دشوار نیست، زیرا علائم خراب بودن کمپرسور واضح است.

1.دمای بالاتر از حد معمول در کابین

یکی از اولین علائمی که واقعاً علائم خراب بودن کمپرسور AC را تشخیص می دهد این است که AC دیگر به اندازه قبل سرد نمی کند. یک کمپرسور آسیب دیده یا خراب نمی تواند جریان مبرد را در سیستم AC به درستی تنظیم کند و در نتیجه AC به درستی کار نخواهد کرد. بنابراین ممکن است متوجه شوید که درجه داخل خودرو افزایش می یابد و جریان هوا از AC گرم است. 3 دلیل احتمالی وجود دارد، اول پایین بودن سطح مبرد، دوم نشتی مبرد و سوم اینکه کمپرسور خراب است و باید تعویض شود.

2.صدای بلند هنگام کار کردن کمپرسور

هنگامی که سیستم گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع (HVAC) کار می کند، زمانی که روشن و خاموش می شود، کمی سر و صدا دارد. اما صدای بلند هنگام روشن شدن AC یکی دیگر از علائم بالقوه خراب بودن کمپرسور کولر است. کمپرسور کولر دارای چندین جزء داخلی است و از یک یاتاقان مهر و موم شده برای چرخش استفاده می کند. اگر هر یک از اجزای داخلی شکسته شود یا یاتاقان های داخلی کمپرسور از کار بیفتد یا مسدود شود، در نتیجه می توان انواع صداها را تولید کرد. با ارزش ترین راه حل تغییر کل کمپرسور AC است.

3.نشت رطوبت

اکثر افرادی که تعجب می کنند که صدای کمپرسور خراب چیست، از نشت رطوبت در کمپرسور AC اطلاعی ندارند. مبرد به واحد AC کمک می کند تا هوای گرم را به هوای سرد تبدیل کند و اگر این ماده شیمیایی تمام شود، AC شما هوای گرم را تولید می کند. هنگامی که مبرد به بیرون نشت می کند، نه تنها برای سلامتی مضر است، بلکه مصرف انرژی شما را نیز افزایش می دهد.

4.کلاچ کمپرسور حرکت نمی کند

کلاچ روی کمپرسور چیزی است که به قرقره اجازه می دهد تا درگیر شود و از نیروی موتور جدا شود به طوری که کمپرسور فقط در مواقعی که لازم است بچرخد. کلاچ کمپرسور را فعال نگه می‌دارد، در صورت شکستن، کمپرسور دیگر نمی‌تواند نیروی موتور را دریافت کند. در مکانیکی، تعمیرکار سطح جدی کلاچ کمپرسور را بررسی می کند، سپس ممکن است تصمیم بگیرند که فقط کلاچ یا کل کمپرسور را تعویض کنند. از آنجایی که امکان تعویض کلاچ وجود دارد، هزینه تعویض را کاهش می دهد.

5.قطع کننده مدار

اگر واحد کندانسور شما مدام برق را از دست می دهد و فیوز را قطع می کند، یکی از علائم خرابی کمپرسور کولر است. دلیل این امر گرم شدن بیش از حد و مصرف بیش از حد انرژی است که باعث می شود کلید مدار قطع شود. نکته این است که فقط به تنظیم مجدد فیوز و روشن کردن مجدد سیستم ادامه ندهید. فیوز این کار را انجام می دهد تا از شما در برابر خطر آتش سوزی بالقوه محافظت کند.

6.خطوط مکش شکسته

اگر کمپرسور کار نکند، خط مبرد در سیستم AC می تواند مسدود شود و منجر به جریان هوای داغ در خودرو شود. با بردن ماشین خود به مکانیک می توانید این مشکل را برطرف کنید. تعمیرکار می داند که چگونه این مشکل را با رفع انسداد خطوط مبرد برطرف کند، اما اگر موفق نشد، خطوط باید تعویض شوند.

7.سیم آسیب دیده

هنگامی که تعمیر و نگهداری را در خانه انجام می دهید، ممکن است متوجه سیم کشی آسیب دیده از هر نوع شوید. این یک علامت خرابی کمپرسور کولر است. سیم کشی آسیب دیده یک نگرانی ایمنی بزرگ است زیرا می تواند به راحتی منجر به آتش سوزی الکتریکی شود. هنگامی که یک واحد AC در معرض مشکلات الکتریکی قرار می گیرد، می تواند منجر به دریافت ولتاژ بیش از حد یا خیلی کم کمپرسور شود. این به سرعت به کمپرسور آسیب می رساند و منجر به سوختن کمپرسور کولر می شود.

نکته: علائم خرابی کمپرسور کولر را نادیده نگیرید

هنگامی که کمپرسور AC کار نمی کند، نه تنها به سلامت شما آسیب می رساند، بلکه به جیب شما نیز ضرر می رساند. اول از همه، نشت مبرد که به سلامتی شما آسیب می رساند باعث خرابی کمپرسور AC می شود. علاوه بر این، AC قادر به تولید هوای سرد نیست که به خصوص در تابستان بسیار ناراحت کننده است.

دوم اینکه نادیده گرفتن علائم خرابی کمپرسور کولر هزینه تعمیر را برای شما افزایش می دهد. هنگامی که کمپرسور AC به خوبی کار نمی کند، منجر به از کار افتادن کل سیستم AC می شود. یا اگر سیم ها آسیب ببینند، اگر بلافاصله آن را تعمیر نکنید، به کل ماشین کشیده می شود. ممکن است مجبور شوید نه تنها برای کمپرسور خراب، بلکه برای قطعات دیگر نیز هزینه کنید.

خلاصه

اکنون می توانید علائم خراب بودن کمپرسور AC را تشخیص بدهید. بنابراین بلافاصله پس از اینکه مشکل کمپرسور AC را پیدا کردید، ماشین خود را نزد مکانیک ببرید. یا حتی اگر مطمئن نیستید که کجا اشتباه است، آن را پیش یک مکانیک نیز ببرید. رفع مشکل در زمان مناسب به شما کمک می کند تا از آسیب های دیگر به شما و خودرو جلوگیری کنید.

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
نوشته های مرتبط

دلایل نشت جعبه فرمان و پینیون: علائم هشدار دهنده

🔸 جعبه فرمان و پینیون نوعی محرک خطی است. و نشت جعبه و پینیون به معنای از بین رفتن مایع […]

مکانیسم کمک ترمز در خودروها

📝 سیستم کمکی ترمز یک ویژگی ایمنی عالی در خودروهای مدرن است. این به راننده کمک می کند تا در […]

تفاوت بین ترمز کفشکی و لنت ترمز دیسکی

✔ همه خودروها دارای سیستم ترمز هستند که شامل کفشک یا لنت ترمز می شود. بسته به نوع وسیله نقلیه، […]

شایع ترین علائم شل بودن تسمه دینام

◀ دینام یک مینی ژنراتور الکتریکی است که توسط تسمه دینام یا تسمه سرپانتین هدایت می شود. وظیفه آن تولید […]

آیا می توانم فقط یک لاستیک را در یک زمان تعویض کنم؟

◀ لاستیک منفجر شده مطمئناً مشکلاتی ایجاد می کند، این یک کار سریع یا در یک فروشگاه خدمات یا در […]

علائم خرابی دیفرانسیل جلو و عقب

📝 دیفرانسیل در حفظ سرعت چرخش صحیح هر چرخ بسیار مهم است. برای ایجاد پیچ‌های نرم در اطراف پیچ‌ها، چرخ‌های […]

چه زمانی باید تسمه تایم را تعویض کنیم

⦿ تسمه تایم یکی از مهم ترین بخش های مونتاژ موتور شما است. از این رو، این تسمه باید مراقبت […]

جزئیات عملکرد و تعویض پایه موتور

❖ پایه موتور بخشی از خودرو است که به موتور کمک می کند تا به طور پیوسته روی شیار تعیین […]

دیدگاه های مطلب
0 دیدگاه برای این نوشته
ارسال یک دیدگاه