✎رانندگی بدون درپوش روغن: احتمال وقوع این آسیب ها وجود دارد

رانندگی بدون درپوش روغن: احتمال وقوع این آسیب ها وجود دارد

  • 13 شهریور 1402
  • 0 نظر
  • admin

درپوش روغن موتور یکی از آن قطعات مهم خودرو است که مردم فراموش می کنند دوباره آن را قرار دهند. و رانندگی بدون درپوش روغن اصلا ایمن نیست.

سرویس و نگهداری منظم چند سال به عمر خودرو اضافه می کند. و برخی از قطعات خودرو نیاز به توجه ویژه ای برای ایمن و سالم نگه داشتن وسایل دارند. اول موتوری است که نیاز به مراقبت و نگهداری خاصی دارد. و دیگری درپوش روغن است!

درپوش روغن موتور وسایل را ایمن نگه می دارد و احتمال خراب شدن را کاهش می دهد. ممکن است ماشین چند مایل بدون هیچ مشکلی طی کند اما خسارات وارده بعداً برای شما هزینه گزافی خواهد داشت.

اکنون بیایید با ادامه مطلب همراه شویم تا در مورد آسیب های احتمالی رانندگی بدون درپوش روغن را بدانیم.

آسیب های احتمالی رانندگی بدون درپوش روغن

برخی از خودروهای سنتی دارای موتوری با طراحی منحصر به فرد هستند که بدون درپوش کاملاً کار می کند. اما نباید همین کار را با وسایل نقلیه مدرن انجام داد.

سازندگان به دلایل خاصی درپوش روغن خودرو را روی آن قرار می دهند. روغن داخل موتور قطعات را روغن کاری کرده و در صورت گرم شدن بیش از حد آن ها را خنک می کند.

برخی از قطعات مانند پیستون ها، نازل ها، سوپاپ ها و رینگ ها هنگام کار برای مدت طولانی گرم می شوند. روغن دمای موتور را نرمال نگه می دارد.

رانندگی با وسیله نقلیه بدون درپوش روغن ممکن است شما را با مشکل جدی مواجه کند. ممکن است خودرو پس از یک بازه زمانی مشخص به درستی روشن نشود. یا ممکن است نیاز به سرویس یا تمیز کردن موتور داشته باشید.

روغن موتور نقش مهمی در ایمن و آسان کردن رانندگی طولانی دارد. و اگر روغن دائماً از موتور خارج شود، خطرات بیشتر است.

1.ورود گرد و غبار و زباله به موتور

رانندگی بدون درپوش روغن باعث می شود گرد و غبار و زباله وارد موتور شود. و گرد و غبار وارد شده از دهانه درپوش همان جایی است که مشکل شروع می شود.

فیلترهای روغن ممکن است گرد و غبار و زباله را از رسیدن به قطعات موتور دور نگه دارند. اما زباله‌ها می‌توانند در نقطه‌ای روی کارکرد موتور تأثیر بگذارند.

روغن موتور را روان می کند و قطعات را روان نگه می دارد. اما کمی گرد و غبار داخل قطعات می تواند منجر به اصطکاک شود. این زبری در قطعات موتور باعث گرمای بیش از حد می شود که اصلا خوب نیست.

پیشنهاد:
ماشین من چقدر روغن موتور نیاز دارد

2.خروج روغن

پاشش روغن از موتور، نگرانی اصلی رانندگی بدون درپوش روغن است. اگر مقدار زیادی روغن دائماً در حال ریختن باشد، دچار مشکل جدی خواهید شد. روانکاری را از دست می دهد و منجر به مشکلات جدی می شود.

وقتی درپوش روغن باعث بیرون ریختن روغن شود، فشار زیادی به قطعات موتور وارد خواهد شد. و موتور ممکن است پس از چند مایل نیز از کار بیفتد. گذاشتن درپوش روغن موتور پس از تعویض عالی خواهد بود

3.آلودگی قطعات

به طور مشابه، آلودگی اجزای داخلی وسیله نقلیه توسط زباله های معلق هنگام رانندگی بدون درپوش روغن می تواند فاجعه آمیز باشد و سایش داخلی موتور را تسریع کند.

آلودگی از این نوع نیز با گرمای بیش از حد قابل توجهی مرتبط است، زیرا موتور قادر به دفع گرما آنطور که باید نیست.

چه مدت می توانید بدون درپوش روغن رانندگی کنید؟

مطمئناً می توانید یک یا دو مایل بدون درپوش روغن برای اتومبیل ها رانندگی کنید! اگر موتور در حالت توقف بود، انتظار داشته باشید که در عرض 10 دقیقه متوجه مشکل شوید.

مسئله این نیست که شما در مسافت کوتاهی بدون درپوش رانندگی می کنید. تنها وظیفه درپوش نگه داشتن مایع درون موتور است. بنابراین، پیش‌بینی کنید که آن مایع (روغن)از بالای موتور بیرون بزند.

بنابراین آیا می توانید بدون درپوش روغن رانندگی کنید، بله. اما اگر بیش از چند کیلومتر رانندگی کنید، مشکلات بیشتری پیش بینی می شود.

از چه چیزی می توانیم به عنوان جایگزین موقت درپوش روغن استفاده کنم

اگر متوجه شدید که درپوش روغن موتور گم شده است یا به نوعی فراموش کرده اید که درپوش روغن را دوباره روی آن قرار دهید، بهتر است یک راه حل موقت پیدا کنید تا اینکه به رانندگی خود ادامه دهید.

یکی از راه های متداول این است که یک پارچه را با یک یا چند زیپ روی سوراخ باز مخزن روغن محکم کنید. این کار پارچه را در جای خود نگه می دارد و از دست دادن بیش از حد روغن را محدود می کند.

همچنین می توان از نوار چسب برای تعویض موقت روکش روغن استفاده کرد. برای اطمینان از امنیت، این نوع نوار باید به صورت لایه لایه قرار داده شود.

همچنین استفاده از نوار چسب در جهت‌های متناوب برای تولید یک الگوی ستاره مفید است، زیرا این امر اغلب منجر به چسبندگی قوی‌تر می‌شود.

در هر صورت، هنگام تعمیر موقت، مراقب باشید که هیچ زباله ای در سوراخ پرکننده روغن موتور نریزد، زیرا هر نوع آلودگی ممکن است در نهایت باعث آسیب داخلی موتور شود.

همچنین بسیار مهم است که به یاد داشته باشید که این نوع تعمیر فقط موقتی است و هرگز نباید بیش از مدت زمانی که برای تهیه درپوش روغن جایگزین نیاز است از آن استفاده کنید.

هزینه تعویض درپوش روغن موتور چقدر است

هزینه تعویض درپوش موتور در بهترین حالت حداقل و به طور قابل توجهی کمتر از هزینه تعمیر است که گاهی پس از ماه ها کارکردن موتور بدون درپوش روغن متحمل می شود.

سوالات متداول در مورد رانندگی بدون درپوش روغن

1.علائم شل شدن کلاهک روغن چیست؟

چندین نشانه وجود دارد که درپوش روغن معیوب است. از دست دادن روغن در خودروی شما، بارزترین نشانه معیوب یا شل بودن درپوش روغن است.

روغن از درپوش روغن نشت می کند و روی محفظه موتور اسپری می شود و فشار روغن شما را کاهش می دهد و در عین حال باعث نشتی خلاء می شود.

همچنین امکان ریختن روغن روی اجزای داغ موتور وجود دارد که باعث ایجاد دود در زیر کاپوت و سطح جلوی شیشه جلوی شما می شود و در نتیجه شرایط رانندگی پرخطری ایجاد می شود.

2.آیا درپوش های روغن یونیورسال هستند؟

در حالی که برخی از درپوش های روغن ممکن است بین دو یا چند خودرو قابل تعویض باشند، اکثریت اینگونه نیستند.

برعکس، اکثر سازندگان درپوش روغن منحصر به فرد خود را ایجاد می کنند که به روش های مختلف در سوراخ پرکننده موتور پیچ می شود.

در حالی که برخی از درپوش‌های روغن محکم به یک دهانه خاص می‌پیچند، برخی دیگر به سادگی 90 درجه می‌چرخند و بدون نیاز به رزوه‌گیری در جای خود قفل می‌شوند. همانطور که انتظار می رود، این دو نوع کلاهک روغنی قابل تعویض نیستند.

3.برای جلوگیری از رانندگی با خودروی بدون درپوش روغن چه کاری باید انجام دهم؟

همیشه از سفت شدن درپوش روغن پس از برداشتن آن اطمینان حاصل کنید. دوباره چک کنید که محکم بسته شده باشد.

برای اطمینان از اینکه کلاهک روغن هرگز گم نشود، آن را روی قفل کاپوت یا نزدیک آن قرار دهید تا بدون نصب کلاهک روغن، کاپوت بسته نشود.

4.از کجا می توانم یک درپوش روغن با کیفیت بالا برای ماشین پیدا کنم؟

منابع و روش های مختلفی برای به دست آوردن درپوش روغن وجود دارد. فروشگاه قطعات خودرو راحت ترین و قابل اطمینان ترین مکان برای تهیه درپوش روغن هستند.

اگر می خواهید کاملاً مطمئن باشید که کالای مناسب را دریافت می کنید، می توانید همیشه به نمایندگی خودرو خود مراجعه کنید.

خلاصه

رانندگی بدون درپوش روغن پیشنهاد نمی شود. در عوض، یک تعمیر موقت را امتحان کنید و در اسرع وقت نسبت به تعویض آن اقدام کنید. حتی بهتر از آن، در صورت امکان از رانندگی خودداری کنید و به محض اینکه متوجه شدید که در پوش روغن خودروی شما گم شده است، جایگزینی برای آن بخرید.

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
نوشته های مرتبط

دلایل نشت جعبه فرمان و پینیون: علائم هشدار دهنده

🔸 جعبه فرمان و پینیون نوعی محرک خطی است. و نشت جعبه و پینیون به معنای از بین رفتن مایع […]

مکانیسم کمک ترمز در خودروها

📝 سیستم کمکی ترمز یک ویژگی ایمنی عالی در خودروهای مدرن است. این به راننده کمک می کند تا در […]

تفاوت بین ترمز کفشکی و لنت ترمز دیسکی

✔ همه خودروها دارای سیستم ترمز هستند که شامل کفشک یا لنت ترمز می شود. بسته به نوع وسیله نقلیه، […]

شایع ترین علائم شل بودن تسمه دینام

◀ دینام یک مینی ژنراتور الکتریکی است که توسط تسمه دینام یا تسمه سرپانتین هدایت می شود. وظیفه آن تولید […]

آیا می توانم فقط یک لاستیک را در یک زمان تعویض کنم؟

◀ لاستیک منفجر شده مطمئناً مشکلاتی ایجاد می کند، این یک کار سریع یا در یک فروشگاه خدمات یا در […]

علائم خرابی دیفرانسیل جلو و عقب

📝 دیفرانسیل در حفظ سرعت چرخش صحیح هر چرخ بسیار مهم است. برای ایجاد پیچ‌های نرم در اطراف پیچ‌ها، چرخ‌های […]

چه زمانی باید تسمه تایم را تعویض کنیم

⦿ تسمه تایم یکی از مهم ترین بخش های مونتاژ موتور شما است. از این رو، این تسمه باید مراقبت […]

جزئیات عملکرد و تعویض پایه موتور

❖ پایه موتور بخشی از خودرو است که به موتور کمک می کند تا به طور پیوسته روی شیار تعیین […]

دیدگاه های مطلب
0 دیدگاه برای این نوشته
ارسال یک دیدگاه