◈ چگونه تشخیص دهیم که تقویت کننده ترمز یا سیلندر اصلی آن خراب است ◈

چگونه تشخیص دهیم که تقویت کننده ترمز یا سیلندر اصلی آن خراب است

  • 22 مرداد 1402
  • 0 نظر
  • admin

✎آیا در ترمز خودرو با مشکل مواجه هستید، چگونه تشخیص دهیم که تقویت کننده ترمز یا سیلندر اصلی خراب است؟ سپس بدون اتلاف وقت زیاد به دنبال علائم زیر در سیستم ترمز بگردید و نکات تعمیر و نگهداری فوری قطعه مربوطه را که خراب کار می کند رعایت کنید.

علائم تشخیص تقویت کننده ترمز یا سیلندر اصلی خراب

یک تقویت کننده ترمز که پدال ترمز و سیلندر اصلی را به هم متصل می کند، با استفاده از خلاء ذخیره شده در آن، فشار بالای سیال را سرکوب می کند. هدف از تقویت کننده ترمز کاهش نیروی مورد نیاز هنگام فشار دادن پدال ترمز است. در واقع، با این بوستر، راننده مجبور نیست در حین توقف یا کاهش سرعت وسیله نقلیه، فشار بیشتری به پدال وارد کند.

پیشنهاد:
چه نوع چرخ هایی از سایر وسایل نقلیه برای ماشین شما مناسب هستند

برعکس، سیلندر اصلی موجود در هر خودروی مدرن امروزی با فشار دادن پدال ترمز شروع به کار می کند. این سیلندر سیال را از مخازن به خطوط سیستم ترمز هدایت می کند که به ترمزها فشار وارد می کند. در نهایت این فشار باعث کاهش سرعت خودرو یا توقف آن می شود.

حال، پس از درک مفهوم اصلی و عملکرد این قطعات، بیایید یاد بگیریم که چگونه تشخیص دهیم که تقویت کننده ترمز یا سیلندر اصلی خراب است؟

علائم تقویت کننده ترمز معیوب

1.خودرو در مسافت طولانی تری توقف می شود

هنگامی که حباب های هوا از طریق سیلندر اصلی وارد خطوط ترمز می شوند، فشار را کاهش می دهد که باعث می شود ترمز بسیار نرم اعمال شود. این وضعیت بلافاصله نیاز به بازرسی دریچه (مسئول از بین بردن حباب های هوای اضافی داخل سیستم) دارد. در غیر این صورت، مشکل توقف وسیله نقلیه در مسافت طولانی تری، پس از اعمال ترمز، همچنان ادامه خواهد داشت.

2.نیاز به اعمال نیروی بیشتری بر روی پدال ترمز دارد

شیر چک وظیفه کنترل فشار داخل سیلندر اصلی را بر عهده دارد. اگر این سوپاپ شروع به ایجاد مشکل کند، پدال نرم و صاف را به پدال ترمز تهاجمی و سفت تبدیل می کند. بنابراین، هر زمان که درگیر کردن پدال ترمز مشکل شد، از مکانیک خبره بخواهید آن را بررسی کند.

3.خاموش شدن موتور

هنگامی که دیافراگم داخل بوستر ترمز از کار می افتدباعث می شود تا خلاء اضافی از موتور وارد سیستم شود. در نتیجه، هنگامی که ترمز فشار داده می شود، موتور از کار می افتد یا در حالت کند  قرار می گیرد که بعداً می تواند باعث مشکلات جدی تر شود.

بنابراین، قبل از اینکه با هر گونه خرابی ترمز مواجه شوید، بهتر است وسیله نقلیه خود را نزد نزدیکترین متخصص آموزش دیده ببرید.

4.چراغ موتور روشن می شود

یک تقویت کننده ترمز ناکارآمد می تواند دارای نشتی خلاء باشد که اجازه می دهد هوای بدون اندازه گیری وارد موتور شود. این باعث می شود که هوای بیشتری نسبت به سوخت در فرآیند احتراق ایجاد شود که به عنوان مخلوط بدون سوخت نیز شناخته می شود. در این زمان، خطا در موتور اتفاق می افتد و چراغ چک موتور روی داشبورد شما روشن شود.

5.سر و صدای عجیب

اگر وقتی پدال ترمز را فشار می دهید صدایی دائمی مانند صدای خش خش می شنوید. این می تواند نشانه ای باشد که می گوید تقویت کننده ترمز مشکل دارد. هنگامی که دیافراگم داخل بوستر ترمز پاره می شود و اجازه می دهد هوا از آن عبور کند. با این حال، اگر بدون فشار دادن پدال صدای خش خش را می شنوید، ممکن است مهر و موم پیستون تقویت کننده ترمز معیوب باشد.

علائم یک سیلندر اصلی خراب

1.رفتار غیر طبیعی پدال ترمز

در شرایط عادی، یک پدال ترمز که کار می‌کند باید در هنگام فشار دادن، محکم باشد. با این حال، اگر متوجه شدید که پدال ترمز هنگام فشار دادن شروع به اسفنجی شدن می کند، این نشانه این است که سیلندر اصلی ترمز شما ممکن است مشکل داشته باشد. در آن زمان نشان دهنده وجود هوا در سیستم ترمز هیدرولیک است.

اگر مجبور شوید فشار بیشتری روی پدال ترمز وارد کنید، این احتمال وجود دارد که سیلندر اصلی هوا در داخل خود داشته باشد که باعث نشت مایعات می شود.

یا اگر پدال ترمز خودش را فشار می دهد، این بدان معناست که روغن ترمز گرم شده قادر به انبساط نیست. به همین دلیل باعث ایجاد فشار اضافی بر روی خطوط ترمز می شود.

2.مهر و موم اصلی سیلندر فرسوده

درزگیرهای لاستیکی مورد استفاده در سیستم هیدرولیک نه تنها به خروج روغن ترمز کمک می کند بلکه از مخلوط شدن کثیفی و زباله با روغن ترمز نیز جلوگیری می کند. مهر و موم لاستیکی روی سیلندر اصلی با گذشت زمان فرسوده می شود. و اگر این مهر و موم ها به موقع تعویض نشوند، ممکن است روغن ترمز را آلوده کنند. بنابراین باعث می شود پدال نرم و خمیری شود یا به آرامی روی زمین بیفتد.

3.نشت روغن ترمز

یک نشتی خارجی می تواند از دریچه های بین مخزن و بدنه یا از مهر و موم داخل سیلندر اصلی که به تقویت کننده ترمز بسته است، رخ دهد. در صورت پاره شدن درزگیرها و جلوگیری از نگه داشتن فشار سیلندر ترمز هنگام فشار دادن پدال ترمز، نشت داخلی نیز ممکن است رخ دهد.

علاوه بر این، اگر متوجه شدید که مایع تیره‌تر یا قهوه‌ای‌تر از حد معمولی است، نشانه خرابی سیلندر اصلی ترمز نیز هست. این می تواند بقایای رطوبتی باشد که از طریق نشتی روی آب بند وارد می شود زیرا سیلندر اصلی از لاستیک های مهر و موم استفاده می کند که می تواند در طول زمان خراب شود.

نتیجه

پس از دانستن چگونگی تشخیص بد بودن بوستر ترمز یا سیلندر اصلی، این وظیفه راننده است که سیستم ترمز خودرو را بررسی کند. و اگر هر یک از علائم بالا را در خودروی خود مشاهده کردید، بهتر است آن را نزد مکانیک متخصص ببرید.

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
نوشته های مرتبط

دلایل نشت جعبه فرمان و پینیون: علائم هشدار دهنده

🔸 جعبه فرمان و پینیون نوعی محرک خطی است. و نشت جعبه و پینیون به معنای از بین رفتن مایع […]

مکانیسم کمک ترمز در خودروها

📝 سیستم کمکی ترمز یک ویژگی ایمنی عالی در خودروهای مدرن است. این به راننده کمک می کند تا در […]

تفاوت بین ترمز کفشکی و لنت ترمز دیسکی

✔ همه خودروها دارای سیستم ترمز هستند که شامل کفشک یا لنت ترمز می شود. بسته به نوع وسیله نقلیه، […]

شایع ترین علائم شل بودن تسمه دینام

◀ دینام یک مینی ژنراتور الکتریکی است که توسط تسمه دینام یا تسمه سرپانتین هدایت می شود. وظیفه آن تولید […]

آیا می توانم فقط یک لاستیک را در یک زمان تعویض کنم؟

◀ لاستیک منفجر شده مطمئناً مشکلاتی ایجاد می کند، این یک کار سریع یا در یک فروشگاه خدمات یا در […]

علائم خرابی دیفرانسیل جلو و عقب

📝 دیفرانسیل در حفظ سرعت چرخش صحیح هر چرخ بسیار مهم است. برای ایجاد پیچ‌های نرم در اطراف پیچ‌ها، چرخ‌های […]

چه زمانی باید تسمه تایم را تعویض کنیم

⦿ تسمه تایم یکی از مهم ترین بخش های مونتاژ موتور شما است. از این رو، این تسمه باید مراقبت […]

جزئیات عملکرد و تعویض پایه موتور

❖ پایه موتور بخشی از خودرو است که به موتور کمک می کند تا به طور پیوسته روی شیار تعیین […]

دیدگاه های مطلب
0 دیدگاه برای این نوشته
ارسال یک دیدگاه