◈ نکاتی برای انتخاب وایر شمع مناسب و با دوام برای خودرو ◈

نکاتی برای انتخاب وایر شمع مناسب برای خودرو

  • 2 مهر 1402
  • 0 نظر
  • admin

✍ آیا تا به حال در مورد مشکل روشن نشدن موتور شنیده اید؟ این نتیجه خرابی شمع هاست که می تواند عملکرد خودروی شما را بسیار تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل است که شمع های خودرو شما نیاز به تعویض دوره ای دارند. با این حال، ممکن است تنها تعویض شمع ها کافی نباشد. هر از چند گاهی باید به سیم های شمع خود نیز توجه کنید که اغلب نادیده گرفته می شوند.

انتخاب شمع با کیفیت برای خودرو بسیار مهم است.  وایر شمع نامناسب عملکرد خودروی شما را کاهش می دهد. اگر در انتخاب درست سردرگم هستید، ما اینجا هستیم تا شما را راهنمایی کنیم!

بنابراین، اجازه دهید شما را با دانش سیم‌کشی شمع برقی آشنا کنیم تا بتوانید با عملکرد و مسافت پیموده شده بهتر به جاده بروید.

چرا باید وایر شمع با کیفیت نصب کرد؟

سیم های شمع که به عنوان سیم های جرقه زنی نیز شناخته می شوند، تداخل ولتاژی را که انرژی جرقه به شمع ها منتقل می کند، سرکوب می کنند. اگر سیم‌های دوشاخه از موادی ساخته شده باشند که مقاومت بالایی دارند، ممکن است جرقه کمتری ایجاد کند که منجر به آتش‌ کمتر متقابل شود. به همین دلیل، انتخاب وایر شمع مناسب و حفظ تناسب موتور بسیار مهم است.

پیشنهاد:
عمر موتور یک خودرو چقدر است و به چه عوامل بستگی دارد

یک شمع با کیفیت خوب عملکرد موتور شما را بالا می برد، مصرف سوخت را بهبود می بخشد، RFI را کاهش می دهد و مهمتر از همه در هزینه شما صرفه جویی می کند، اما انتظار نداشته باشید که وایر های شمع شما هیچ انرژی تولید نکنند. به یاد داشته باشید که وایر شمع تنها با حفظ جرقه مناسب برای مدت طولانی تر تا زمانی که نیاز به تعویض داشته باشد، کیفیت بهتری به شما می دهد.

شرایط کلیدی مرتبط با سیم کشی شمع

اگر در تعویض وایر شمع مبتدی هستید، کلماتی مانند مقاومت یا EMI ممکن است برای شما آشنا نباشند. اجازه دهید چند ایده بدهیم.

سطح مقطع وایر شمع معمولاً از لایه های متوالی ژاکت سیلیکونی، نوار فایبر گلاس، عایق، لایه رسانا، لایه مهار و هسته مرکزی تشکیل شده است. این هسته مرکزی بسیار مهم است و معمولاً از موادی مانند مس، کربن، فولاد و غیره ساخته می شود. هسته های مختلف مقاومت های متفاوتی دارند. به همین دلیل است که هنگام انتخاب هسته سیم مناسب برای وسیله نقلیه خود باید مراقب باشید.

مقاومت

شاید تعجب کنید که این مقاومت چیست؟ خوب، مقاومت صرفاً تمایل سیم احتراق برای مقاومت در برابر جریان است. هرچه مقاومت بیشتر باشد، جریان کمتری از سیم به شمع عبور می کند.

اگر مقاومت بالا باشد، ممکن است مشکل عملکرد ضعیف موتور و مصرف سوخت را داشته باشید.

EMI و RFI

اصطلاحات مهم دیگری که باید در مورد وایر شمع بدانید EMI و RFI هستند.

EMI (تداخل الکترومغناطیسی) یا RFI (تداخل فرکانس رادیویی) تداخل یک میدان الکترومغناطیسی هستند. این میدان نتیجه جریان بیش از حد بارهای ناشی از مقاومت اشتعال الکترونیکی است.

در مواقعی، اگر رادیو را روشن کنید، ممکن است متوجه برخی صداهای آزار دهنده شوید که در واقع نشان دهنده تداخل میدان با سایر دستگاه های الکترونیکی است. این برای سایر سنسورها نیز مضر است.

وایر شمع عمدتاً برای رفع مشکلات ذکر شده در بالا طراحی شده اند. برخی از سیم ها به کاهش مقاومت کمک می کنند در حالی که برخی از سیم ها EMI را سرکوب می کنند.

چگونه وایر شمع مناسب را انتخاب می کنید؟

1.سعی کنید ابتدا با یک متخصص مشورت کنید

اگر با مشکلات فنی وسیله نقلیه خود سر و کار دارید، همیشه بهتر است از مشاوره تخصصی استفاده کنید. اگر هیچ گزینه دیگری به جز انجام دادن خودتان وجود ندارد، پس توصیه می‌شود که حداقل قبل از تعویض مستقیم سیم‌ها، در مورد نوع سیلندر خودرو و موارد اضافی برای خرید با فروشنده صحبت کنید.

اما، اگر اصلاً این گزینه برای شما نیست، می توانید از دفترچه راهنمای ماشین خود نیز کمک بگیرید.

درخواست مشاوره از مکانیک نیز ممکن است کارساز باشد. او می‌تواند از طریق تماس‌هایی یا سایر افراد دستورالعمل‌های گام به گام را به شما بدهد تا پس از بررسی نوع وسیله نقلیه خود، وایر مناسب را انتخاب کنید. علاوه بر این، تعداد سیم و سایر قطعات لازم برای نصب آن را به شما پیشنهاد دهد.

ممکن است مجبور شوید در ازای این نظر متخصص، مقداری هزینه اضافی بپردازید، اما اگر مبتدی هستید، به شما توصیه می کنیم که این کار را انجام دهید.

2.نوع اصلی وایر وسیله نقلیه خود را تعیین کنید

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، هسته سیم جرقه زنی می تواند انواع مختلفی داشته باشد. شما باید تعیین کنید که کدام نوع برای خودروی شما مناسب است.

هسته های کربنی سبک OEM برای یک راننده روزانه یا وسیله نقلیه کارکرده توصیه می شود. مهم است که سیم‌های هسته کربنی با کیفیت بالا بخرید، زیرا اغلب این نوع سیم‌ها سریع‌تر از حد معمول فرسوده می شوند. بنابراین، ممکن است نیاز به بررسی های معمول داشته باشد.

برای وسایل نقلیه با تنظیمات سنتی مغناطیسی یا نقطه ای، می توانید از سیم های هسته جامد استفاده کنید. کاربراتورهای ماشین مسابقه یا هات میله‌های قدیمی از این نوع سیم‌ها مزیت بیشتری می‌گیرند، زیرا مقاومت بسیار کمی دارند. بنابراین، دیگر هیچ نویز یا تداخل اضافی ندارید، مگر اینکه از جعبه احتراق MSD استفاده کنید.

خودروهای با کارایی بالا با موتورهای V8

از سوی دیگر، اگر به دنبال سیم‌های شمع جرقه‌زنی هستید که می‌توانند از کاربردهای با کارایی بالا مانند رایانه‌ها، احتراق مدرن یا سایر دستگاه‌های الکترونیکی استفاده کنند، پیشنهاد می‌کنیم به سراغ سیم‌های هسته مارپیچ القایی بروید. این نوع به ارائه حداکثر ولتاژ و حداقل مقاومت به شمع ها برای فشار زیاد سیلندر و سوخت بیشتر معروف است.

علاوه بر این، سیم‌های هسته جامد برای عملکرد نرم‌تر و حذف EMI ترجیح داده می‌شوند، زیرا این سیم‌ها از لایه‌های ضخیم‌تری از عایق‌ها ساخته شده‌اند. از این رو، سرنخ های مارپیچ القایی با قطرهای بزرگتر (8.5mm-10.4mm) در کاهش آتش متقابل القایی منجر به آسیب موتور بسیار موثر هستند.

3. عدد، قطر و ماده تحمل حرارت

خرید تعداد مناسب وایر پلاگین مارپیچ مطابق با سیلندر ضروری است. برای دانستن اعداد، می توانید سیم های نصب شده را بشمارید یا فقط از سازنده خود تعداد سیلندرهای ماشین خود را بپرسید. تعداد سیلندرها نشان دهنده تعداد سیم هایی است که باید بخرید.

علاوه بر این، اتصال وایر های شمع به ترتیب ضروری است. شما به راحتی می توانید با بررسی کدهای رنگ یا اعداد حک شده روی سیم ها این کار را انجام دهید.

در بیشتر موارد، طول سیم ها به صورت اعداد در بالای پوسته سیم ذکر می شود، اما اگر نه، می توانید سیم ها را در کنار هم قرار دهید تا طول آنها را مقایسه کنید و برای تعویض های بعدی یادداشت کنید.

هیچ مدرک قابل توجهی مبنی بر همبستگی اندازه سیم وجود ندارد

برای انرژی جرقه، به طور گسترده سیم های بزرگتر عایق بهتری دارند که جرقه بیشتری را به شمع می دهد. همانطور که قبلاً می دانید، جرقه بیشتر منجر به نشت سوخت کمتر می شود و نشت سوخت کمتر به معنای مصرف سوخت کمتر  است.

مهمترین چیز خرید وایر با کیفیت است. وایر های ممتاز از مواد عایق ساخته شده اند که برای تحمل دما برای مدت طولانی تری طراحی شده اند. اگر یک سیم پیچ فوق العاده داغ دارید، احتمال دارد که عایق ساخته شده از مواد ارزان تر ذوب شود و منجر به احتراق ناقص شود. بنابراین، انتخاب سیم هایی که می توانند دمای بالاتر را تحمل کنند، بسیار توصیه می شود.

4.موارد دیگری که باید در نظر بگیرید

به غیر از تمام موارد ذکر شده در بالا، چند نکته دیگر وجود دارد که باید در نظر بگیرید. مقاومت شیمیایی، درجه اهم، مهارهای RFI، برش به جا یا مستقیم، انواع چکمه، زوایای موتور و حتی رنگ ها را فراموش نکنید، در حالی که یک وایر شمع باکیفیت را متناسب با نیاز خود انتخاب می کنید.

اگرچه وایر های شمع معمولاً مستقیماً برای یک برنامه خاص مناسب هستند، اما اگر در شرایط اضطراری به دنبال یک هک کوتاه مدت هستید، گزینه‌های دیگری مانند سیم‌های برش داده شده مانند سیم‌های یونیورسال وجود دارد.

جمع بندی

برای جمع‌بندی، می‌خواهیم بگوییم که تعویض وایر شمع در صورت لزوم، کار چالش برانگیزی نیست. می توانید به راحتی آن را طبق دستورالعمل جایگزین کنید. چالش واقعی این است که با توجه به نیاز وسیله نقلیه خود، مورد مناسب را پیدا کنید.

امیدواریم مقاله ما بتواند کمک کوچکی برای تصمیم گیری در مورد انتخاب نهایی باشد.

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
نوشته های مرتبط

دلایل نشت جعبه فرمان و پینیون: علائم هشدار دهنده

🔸 جعبه فرمان و پینیون نوعی محرک خطی است. و نشت جعبه و پینیون به معنای از بین رفتن مایع […]

مکانیسم کمک ترمز در خودروها

📝 سیستم کمکی ترمز یک ویژگی ایمنی عالی در خودروهای مدرن است. این به راننده کمک می کند تا در […]

تفاوت بین ترمز کفشکی و لنت ترمز دیسکی

✔ همه خودروها دارای سیستم ترمز هستند که شامل کفشک یا لنت ترمز می شود. بسته به نوع وسیله نقلیه، […]

شایع ترین علائم شل بودن تسمه دینام

◀ دینام یک مینی ژنراتور الکتریکی است که توسط تسمه دینام یا تسمه سرپانتین هدایت می شود. وظیفه آن تولید […]

آیا می توانم فقط یک لاستیک را در یک زمان تعویض کنم؟

◀ لاستیک منفجر شده مطمئناً مشکلاتی ایجاد می کند، این یک کار سریع یا در یک فروشگاه خدمات یا در […]

علائم خرابی دیفرانسیل جلو و عقب

📝 دیفرانسیل در حفظ سرعت چرخش صحیح هر چرخ بسیار مهم است. برای ایجاد پیچ‌های نرم در اطراف پیچ‌ها، چرخ‌های […]

چه زمانی باید تسمه تایم را تعویض کنیم

⦿ تسمه تایم یکی از مهم ترین بخش های مونتاژ موتور شما است. از این رو، این تسمه باید مراقبت […]

جزئیات عملکرد و تعویض پایه موتور

❖ پایه موتور بخشی از خودرو است که به موتور کمک می کند تا به طور پیوسته روی شیار تعیین […]

دیدگاه های مطلب
0 دیدگاه برای این نوشته
ارسال یک دیدگاه